Archiwa tagu: werniks

Jak werniksować? Cz.2 ost.

W chwili, gdy jesteśmy pewni, że wilgotność ani zanieczyszczenia nie dostaną się pod warstwę medium rozpoczynamy werniksowanie. Buteleczkę, bo w takiej formie sklep dla plastyków najczęściej rozprowadza werniksy należy przed otwarciem dokładnie wymieszać. Podstawową sprawą jest pędzel, jaki weźmiemy w dłoń. Powinien być szeroki i naturalnie miękki, a zarazem dobrej jakości, która da nam pewność braku efektu gubienia włosia. Werniks przelewamy do szerszego naczynia i po zaczerpnięciu pędzlem nadmiar zlewamy o krawędź. Unikniemy w ten sposób zachlapania pracy nadmiarem werniksu ściekającym z pędzla. Należy pamiętać, że praca powinna leżeć płasko lub pod niewielkim kątem. Ruchy pędzla powinny być płynne, w poziomie zaczynając od górnej krawędzi pracy. Nie należy nakładać więcej werniksu niż to konieczne do pokrycia pracy. W zależności jak chcemy zabezpieczyć obrazy olejne proces możemy wykonać raz bądź dwukrotnie. Po położeniu pierwszej warstwy należy odczekać 24h i dopiero kolejnego dnia rozpocząć kolejne werniksowanie. Ostrożność i delikatność to cechy, które są bardzo przydatne przy opisywanym procesie. Nie wolno dotykać zawerniksowanej pracy, ponieważ spowoduje to odznaczenia i pozostawienia śladów i przekreślenie naszych wysiłków.

Jak werniksować? Cz.1

Skończyliśmy już nasz obraz olejny, pragniemy by zachował swoje barwy i świetność na długie lata powinniśmy zainteresować się werniksem. Medium dobrane do danej techniki malarskiej oferuje sklep plastyczny. Przed samym rozpoczęciem procesu powinniśmy być pewni, że obraz olejny wysechł. Pamiętajmy, że czas schnięcia obrazów malowanych przez farby olejne może czasem wynosić kilka miesięcy albo dłużej, zależy to od grubości faktur jak i samej barw farby. Jeżeli nałoży się werniks zbyt wcześnie może on związać się z farbą mieszając się z nią lub spękać na jej powierzchni, kiedy podczas schnięcia zmienia się jej objętość. Obu tych przypadków każdy na pewno chciałby uniknąć. Ważną kwestią przed rozpoczęciem werniksowania jest wilgotność powietrza. Nie zaleca się przeprowadzać tego procesu w zimnych mokrych pomieszczeniach. Szczególnie ważne, by werniksowanie przebiegało w atmosferze wolnej od kurzu, pyłu i zanieczyszczeń. Nie chcielibyśmy, aby z warstwą werniksu połączyły się zanieczyszczenia, przed którymi werniks ma chronić. Kiedy spełniamy niniejsze warunki ustawiamy chcielibyśmy rozstawić sztalugi malarskie, nic z tych rzeczy. Praca poddawana werniksowaniu musi leżeć płasko! Rozpoczynamy proces zabezpieczenia obrazu

Do czego służy werniks?

Któż nie słyszał o medium zwanym werniksem. Jego odmiany w zależności od rodzaju farb i mediów oraz celu przeprowadzania prac można spotkać niemalże w każdym sklepie plastycznym. Ale tak naprawdę, do czego służy i dlaczego tak chętnie coraz więcej osób po niego sięga? Głównym powodem używania werniksu jest chęć podrasowania koloru. Szczególnie werniks błyszczący sprawia, że głębia kolorów zwiększa się. Jednak pierwotnym i najważniejszym zadaniem werniksu jest ochrona warstwy farby. Nie zależnie czy są to farby olejne czy pozostałe media udana praca będzie zapewne eksponowana i to długo. Codziennie będzie narażona na kontakt z kurzem, który osiada na powierzchni farby. Jeśli nie zabezpieczymy jej przed wpływem czynników zewnętrznych, kurz spenetruje wierzchnie warstwy powodując zmianę kolorów. Wtedy oczyszczenie pracy nie będzie możliwe bez ingerencji konserwatorskiej w wierzchnią warstwę farby. Praca zawerniksowana jest łatwa do oczyszczenia. Wystarczy usunąć werniks wraz ze znajdującymi się na nim zanieczyszczeniami i położyć nową jego warstwę, aby praca wyglądała jak nowa. W przypadku, gdy posiadamy farby akrylowe efekt pogłębienia kolorów po nałożeniu werniksu jest wyraźniejszy.

Utrwalenie kredki akrylowej

Malowanie farbami akrylowymi nie zawsze odbywa się na płótnie czy odpowiednim bloku, często można wejść w posiadaniu tzw. mini zestawów malarskich gdzie znajdziemy kilka pigmentów tych farb. Niewielkie pędzle punkowe okładka książki, bądź dykta i możemy dać wodzę swojej wyobraźni. Oprócz farb akrylowych często do zakończenia efektu dzieła wykorzystujemy w uzupełnieniach kredkę akrylową, co dzieje się za kilka kilkanaście dni w czasie użytkowania, niestety dana kredka sama w sobie zaczyna się rozmazywać i zdzierać często farbując dłonie ubrania bądź inne przedmioty potrzebny jest specyfik, który stanie się przezroczysty a z drugiej strony zabezpieczy nasz malunek? Uzupełnienie bądź malowanie kredką akrylową nie musi być skazane na wyrzucenie wielu pieniędzy sklep plastyczny i jego asortyment ma w sobie tanie media. Tu, aby warstwa zabezpieczająca nie zniszczyła efektu, a zarazem pozostała bezbarwna i przezroczysta należy wykorzystać werniks wodny do decoupage albo do akrylu, medium na kilka dobrych lat zabezpieczy naszą pracę kredką akrylową, ważne, aby pozwolić na pełny czas schnięcia werniksu, który dopiero po utrwaleniu będzie efektywnie chronić naszą pracę.
buy research papers online
cell phone spy

765qwerty765
765qwerty765

Utrwalanie farb do ceramiki

Malowanie na ceramice, jakim są dzbanuszki, talerzyki czy kubki daje olbrzymią frajdę stworzenia czegoś oryginalnego i niespotykanego, często otrzymujemy wizualizację, jaką nie kupimy w sklepach, jednak czy można wykorzystywać nasze dzieła w życiu codziennym, co jeśli z zdobionego kubka czy talerzyka zechcemy spożywać pokarmy jak zachowa się farba? I największe pytanie czy to jest bezpieczne dla zdrowia? Jeśli przedmiot, który malowaliśmy ma być wykorzystywany do np. jedzenia, picia – jednym słowem ma mieć kontakt z naszymi ustami, to nie wolno utrwalać farb werniksem. Dzieło przeznaczone na wystawkę można w ten sposób potraktować. Do utrwalenia przedmiotu codziennego użytku najefektywniejsze jest wypalenie w piekarniku, o ile na etykietce farb takie zalecenie widnieje. Zazwyczaj producent opisuje sposób utrwalenia, w przypadku nie wiedzy warto też zapytać konsultanta, wszyscy sprzedawcy, jakimi dysponuje sklep plastyczny posiadają ogromną wiedzę na temat akcesoriów. Zazwyczaj zalecana temperatura wypalania to ok. 150 stopni, czyli taka, jaką posiada prawie każdy domowy piekarnik, średni czas wypalania 30-45 min. Zestawy farb do malowania na ceramice i szkle muszą posiadać atesty i być nietoksyczne, warto pamiętać, że nie wszystkie nadają się na ceramikę codziennego użytku, a użytkowa ozdoba musi spełniać odpowiednie standardy tak, aby nie zaszkodziła zdrowi człowieka.

 

Czerń w farbach olejnych

Na półkach sklepowych wiele zestawów malarskich posiada tubki zawierającą czarną farbę olejną, jednak kolor nałożony na paletę malarską często w ogóle nie jest używany, a zdrapany po kilku dniach w czasie, gdy czyścimy swoje materiały plastyczne? Dlaczego tak mocny głęboki kolor nie jest wykorzystywany przez wielu ludzi malujących farbami olejnymi. Pada pytanie, co z tą czernią?

Zmniejszone, albo całkowite niewykorzystywanie czerni ma kilka przyczyn. Po pierwsze farby olejne czarne nie są kolorem naturalny i przyrodzie nie występują. Podobnie jest z bielą jednak czystą biel można łamać i mieszać, czerń niestety już nie. Ponadto czerń jest kolorem brudzącym szybko zaciemnia inne kolor jej pigment powoduje mocne przyciemnienie, wywołuje efekty szarości, co może spowodować brak odblasków i rozjaśnień na płótnie malarskim, a w rezultacie być kolorem przewodnim naszego obrazu i popsuć jego efekt. Istnieją malarze, którzy umiejętnie nakładają farby olejne czarne stosując wielowarstwowe werniksowanie barwne, ale w przypadku domowego hobbystycznego malarstwa, sztuka ta porostu może być trudna! Kolejnym aspektem przemawiającym bardziej na nie niż na takie jest temperatura czerni, nie zależnie, jakiej dobrej jakości zestawy farb byśmy posiadali i tak uzyska ona kolor zimny i ciepły, co za tym idzie pełne wypełnienie tła może sprawić, że nasze podobrazie będzie nadawało się tylko do przemalowania. Czerń w farbach olejnych to nie jedyny trudny kolor, do listy można dodać jeszcze szkarłat czy błękit paryski.
 

Temperatura a farby olejne

Obrazy olejne posiadające prawidłowo położony grunt i odpowiednio zabezpieczone uchodzą za ponadczasowe, pozwalają się czyścić miękkimi szmatkami bez ryzyka uszkodzenia ich powierzchni, co jeśli na farby olejne oddziałuje bezpośrednio ciepło np.: kominka, pieca lub innego urządzenia, czy wtedy istnieje jakieś zagrożenie utraty ich wyglądu na płótnie malarskim? W chwili, gdy obraz olejny jest podawany temperaturze różniącej się od pokojowej tylko kilkoma kreskami nie istnieje żadne zagrożenie dla powłoki farby inaczej jest w chwili, gdy są to temperatury rzędu trzydziestu stopni Celsjusza wówczas rodzi się niebezpieczeństwo łuszczenia powłoki. Dodatkowo może wystąpić pękanie werniksu, czy reakcje wewnętrzne działające bardziej a grunt płótna malarskiego. Oczywiście nie każdy obraz olejny musi posiadać werniks, jeśli takowego nie ma podwyższona temperatura sprawi, że będzie on magnesem dla kurzu, co również nie wpłynie pozytywnie na żywność naszego obrazu. Długą listę dopełni jeszcze samo krosno, które może ulec spaczeniu w przypadku, gdy nie jest odpowiednio wysuszone. Mimo, że farby olejne zasłużyły sobie na miano ponadwiekowych wysokie temperatury i świadome wieszanie ich w miejscach oddziaływania ciepła będzie na pewno początkiem końca ponadwiekowości obrazu.

Jak ugryźć laserunek cz.2 ost.

Laserunek był przez niektórych mistrzów malarskich był bardzo ceniony  inni określali go pogardliwie glazurą na garnku inni unikali jak tylko mogli zwłaszcza w szklistej przezroczystej formie. Jeszcze kilkaset lat temu do znanych laserunków historycznie używano laków roślinnych z szakłaku i marzanny barwierskiej, smoczej krwii, grynszpanu, żółcieni auksynowej z moczu krów. Obecnie sklep plastyczny posiada całą gamę zupełnie przezroczystych stabilnych w świetle barwników laserunkowych jak kraplaki alizarynowe, viridian zielony, brązy laserunkowe smołowe. Są to doskonałe farby o palecie, która nawet nie śniła się dawnym mistrzom trwałe i intensywne zapewniające naszemu dziełu dobrą odporność i przede wszystkim ponadczasowość z odpornością na warunki atmosferyczne.
Warto wiedzieć, że laserunku nie nakłada się jak werniksu pozostawiając go do wyschnięcia, a wymaga on dalszego opracowywania na podłożu, aby kolor był nasycony odpowiednimi tonami. Aby były możliwe manipulacje na płótnie farbę miesza się z olejem lnianym zagęszczonym na słońcu ewentualnie z dodatkiem terpentyny! Stosuje się również substancje na bazie żywic! Samą gęstość koloru kontrolujemy spoglądając jak łatwo daje się rozprowadzić farba na płótnie malarskim, zbyt gęsta farba i nieodpowiednie pędzle pozostawiają zabrudzenia na powierzchni zamiast laserunku. Warto pamiętać o naszej podmalówce i nie laserować obrazu na niewyschniętą warstwę.
 

Jak korzystać z farb olejnych? Cz.2 ost.

Zbieranie materiałów plastycznych, zakup terpentyny i odpowiedniego płótna malarskiego to dopiero początek drogi najważniejsze przed nami samo wykorzystanie farb olejnych w praktyce. Jeszcze przed zamoczeniem farby musimy wiedzieć, jakie kolory będą nam najpotrzebniejsze! Dla nowicjuszy najważniejsze są kolory podstawowe, zawierające umbrę paloną i biel. Po pewnym czasie każdy sobie wykształca własny ulubiony zestaw kolorów, ale wartościową rzeczą dla naszego kunsztu będą ćwiczenia na takim zestawie. Na początek nie warto wykorzystywać czerni niewprawnie użyta brudzi obraz. Im mniejsze zestawy farb tym lepiej dla początkującego, co oznacza większą potrzebę mieszania. Generalnie panuje zasada: najpierw maluje się chudo, potem tłusto – czyli początkowo, jeśli rozcieńczamy farbę, to używamy więcej terpentyny, a do końcowych pociągnięć możesz używamy więcej oleju. Warto pamiętać olej daje połysk, terpentyna nieco matowi farby olejne. W pierwszych dniach malowania warto zrezygnować i nie kupować mediów malarskich, sekatyw i innych dodatkowych werniksów, a jak najlepiej obyć się i oswoić z farbami olejnymi. Kolejne dni to już praca na samym płótnie, jeśli dalej poszukujemy informacji warto odwiedzić internetowy sklep dla plastyków i zakupić rozszerzony poradnik, który nie tylko dopowiedział na pytania o nasileniu barw, schnięciu oleji oraz ich nakładaniu, ale krok po kroku poprowadził dłoń po płótnie malarskim.

Powtórka z werniksu!

Warto sięgnąć do korzeni by poprawić jakość wykorzystywanych farb olejnych i mediów malarskich oraz utrwalić to, co dniami i nocami nanosiliśmy na płótno malarskie. Tak naprawdę czy werniks jest wymagany?
Zasadniczo nie ma potrzeby stosowania werniksu. Czasami jednak korzystając z rozpuszczalnika innego niż terpentyna, uzyskujemy nierównomierny połysk powierzchni obrazu i wtedy dobrze jest pokryć go werniksem. Werniksy bywają błyszczące i matowe, a werniks retuszerski przydatny jest do pokrywania tych fragmentów obrazu, które nie wywołują wrażenia głębi. Lepsze efekty uzyskujemy nakładając na płótno malarskie dwie warstwy rzadszego werniksu niż jedną warstwę gęstego – ten pierwszy po prostu szybciej schnie. Warto pamiętać wykorzystując farby olejne, że obraz możemy werniksować dopiero po paru tygodniach lub nawet miesiącach po ich namalowaniu. Jest to czas potrzebny do wyschnięcia farby. Grubsza warstwa zwana impastem, schnie powoli. Biel należy do tych kolorów, które schną najdłużej, co jest zwykle spowodowane tym, że nakłada się ją grubymi warstwami do uzyskania efektu wypukłości. Zdaniem wielu malarzy do nakładania werniksu najbardziej nadają się miękkie, płaskie pędzle z równo przyciętym włosiem. Jeśli nakładamy werniks pędzlem szczecinakiem, istnieje możliwość pojawienia się po wyschnięciu czegoś w rodzaju zadrapań na powierzchni obrazu co może stać się oryginalnym efektem lub dla niektórych obrazów wręcz niewyobrażalnym przekleństwem.