Archiwa tagu: pędzle precyzyjne

Pędzle do gruntowania

Pędzle płaskie do ciężkich olei, syntetyczne okrągłe do tworzenia linii i plam w lekkich akrylach, ale jakie pędzle wykorzystywać w chwili, gdy chcemy zagruntować nasze płótno malarskie, papier czy nawet karton, nie mówiąc już o dostępnych płytach pilśniowych, na których wiele osób również tworzy swoje obrazy olejne czy prace malowane różnymi technikami.
Odpowiedź wskazuje na pędzle płaskie, najlepiej, aby były wykonane ze szczeciny szerokości przynajmniej 6-7 mm, im większa powierzchnia do gruntowania tym profesjonalne pędzle powinny być również szersze. Do malowania zaś powinniśmy używać włosia nieco delikatniejszego. Posiadając pędzle do gruntowania w niektórych przypadkach przez użyciem należy pamiętać, aby go namoczyć, pozwoli to na zbiegnięcie się obsadki przetrzymującej włosie pędzla, a co za tym idzie zaistnieje mniejsze prawdopodobieństwo, że na powierzchni obrazu nie pozostaną pojedyncze włoski. Pędzle płaskie, o których mowa są niezbędne do nakładania klejówki, czy gotowego medium m.in. gessa dostępnego w sklepach plastycznych. Każdy zestawy malarskie powinny posiadać w sobie pędzle płaski, ze szczeciny, jeśli nie staje się on podstawą w każdym warsztacie artysty i idealnym narzędziem szybko i precyzyjnie nakładającym grunt.

Precyzyjne pędzle

Wykonywanie szczegółów obrazu szczególnie, kiedy malujemy farbami olejnymi nie wymaga tylko pewnej ręki i opanowania, nawet najmniej drażliwy i cierpliwy artysta nie będzie w stanie wykonać idealnych zakończeń listków roślin czy odpowiednio dopracować rzęs ludzkich bez odpowiedniego narzędzia. Wykonywanie detali farbami olejnymi to nie pędzle płaskie czy wachlarzyki, a profesjonalne pędzle precyzyjne. Niby sprawa prosta, ale większość zestawów pędzli precyzyjnych już po kilku razach nie nadaje się do użycia! Wykonane tylko z kilku włosów nylonowych lub naturalnych jak żadne inne nie są pędzlami trwałymi i bardzo szubko się zużywając. Sama cena nie musi określać jego możliwości, przed zakupem takiego zestawu do detali należy zwrócić uwagę na jeden szczegół! Jest nim końcówka pędzla zwinięta w tzw dzióbek, ważna jest też ilość posiadanego włosia. Niektórzy artyści do prac z detalami wykorzystują tzw pędzli konserwatorskich, jednakże nie jest powiedziane, że typ takich pędzli będzie adekwatny do wykonywania drobnych szczegółów w malowaniu farbami akrylowymi i farbami olejnymi. Jeśli nie jesteśmy pewni wyboru warto odwiedzić stacjonarny sklep plastyczny i przyłożyć palec do końcówki pędzle, jeśli zwój włosów zmienia szybko swój układ i rozprasza się na boki warto wybrać następny! Tylko ilość włosiów i ich konsystencja pozwoli nam na najlepsze opracowanie szczegółów na obrazie.

Farba na ołówku

p>Problem pokrycia farbą ołówka, którym dokonaliśmy wcześniej odpowiedniego szkicu nie jest indywidualnym przypadkiem, a problemem powszechnym w malarstwie. Prawda jest taka, że tylko niektóre kolory kryją ołówek bez problemu, inne praktycznie w ogóle, niezależnie od ilości nałożonej farby i nie zależnie od tego, jakie zestawy farb posiadamy. Zdarzało się, że najpierw wszystko, co ołówkiem malowaliśmy później musieliśmy pokryć odpowiednią farbą, często w całkiem innym odcieniu, poczekać, aż ta warstwa wyschnie i dopiero wtedy nałożyć właściwą barwę, co nie dość, że zabierało czas, ale wpływało na jakość obrazu. Można odrzucić zabawę w wykorzystywanie materiałów rysunkowych nie posiadać ołówków, ale rysunek to jest to, od czego zaczyna każde ASP, co jest wymagane od plastyka, to ta część, po której wykonaniu możemy swobodnie malować farbami. Nie ma idealnej metody zlikwidowania masowego problemu, ale można szkicować na kartce a przenosić ją na podoobrazie za pomocą siatki, odpowiednio półtwardym ołówkiem, ewentualnie wykorzystując pędzle precyzyjne przerysowywać szkic z kartki mocno rozcieńczoną farbą. Sklep plastyczny w sowich zasobach posiada też odpowiednie kredki ołówkowe dzięki nim możemy wykonać kolory szkic, który bardziej uda zakryć się farbą, a który nie będzie się rozmazywał na płótnie malarskim.
 

Mycie i czyszczenie pędzli

Wiele osób malujących farbami olejnymi hobbystycznie często zadaje pytanie jak dokładnie zabezpieczyć i wyczyścić pędzle malarskie. Pytania i poszukiwanie porady rodzi się z faktu, że nie zawsze pędzle idealnie da się doprowadzić do porządku terpentyną, inne rozpuszczalniki nie zawsze potrafią zmyć gruba warstwę oleju, co wtedy?
Istnieje kilka sposób na tzw. czyste pędzle malarskie.

Przede wszystkim terpentyna to podstawa, druga rzecz, która przyniesie świetność i błysk to zwykłe mydło w płynie. Pędzle wymagają też odpowiedniego czasu moczenia, rozmięknięcie oleju nie zawsze przychodzi po kilku chwilach. W naszych porządkach na pewno pomoże sklep plastyczny z dwóch powodów. Pierwsze istnieją odpowiednie media malarskie, którymi wyczyścimy włosia, drugie do profesjonalnego zażywania kąpieli nie zawsze sprawdza się swoich. Pędzle moczone w słoiku opierające się na włosiu mogą ulec trwałemu odkształceniu, często stają się nie precyzyjne, a pędzle szczeliniaki wymagają już całkowitej wymiany na nowe. W takiej sytuacji dobrym pomysłem jest odpowiednie korytko malarskie lub trzymak niepozwalający włosiu na trwałe odkształcenia. Można po kilku umyciach podcinać pędzle, używać papieru ściernego, jednak cena i dostępność materiałów plastycznych jest tak wielka, że w chwili obecnej warto odwiedzić sklep plastyczny niż i dobrać odpowiednie media.
 

Nietoperz w malarstwie?

Czarny z ukazany w mrocznej otoczce bądź w kontraście nietoperz nie tylko wymaga wykorzystania pędzli precyzyjnych i idealnego wkomponowania, nie tylko zabiera ponad cały dzień dopracowanie jego błon skrzydełek, ale w efekcie końcowym tworzy jeden z czarniejszych symboli malarskich – zło! Demon diabeł czy inna szkarada, tak mogą odczytywać nasz obraz niektórzy krytycy, jeśli na płótno malarskie naniesiemy tego ssaka! Możemy zostać zapytani, czego się boimy, przed czym ma ostrzegać nas obraz albo, jaką złowieszczą siłę chcieliśmy tutaj przedstawić! Już w starożytnym malarstwie nietoperz stał się ucieczką od światła, zazdrości i nieszczęścia, stał się też symbolem obłędu i pychy.

Już w dawnych czasach uznawano nietoperze jako symbol, wcielenie złych duchów.
Będąc przekonani, że nasze podobrazie przedstawi coś ciekawego tymczasem ukaże etykietę wcielenia śmierci i nieszczęścia, czarów i magii, czy jest to złem, czy zostaniemy za to w pewien sposób ukarani? Czasy czarownic i palenia na stosie mamy za sobą, malując na płótnie malarskim wykorzystujemy własną duszę, myśli mieszamy odpowiednie kolory na palecie i nanosimy poprzez kolejne pędzle, jednak warto spojrzeć na odpowiednie symbole ich moc wizerunek postrzegany przez osoby trzecie, obraz powinien być na tyle czytelny by oddawał nasze myśli wykorzystanie symboliki zwierząt w tym nietoperza nawet w innym przekazie niż ten przyjęty przez ogół odbiorców może nie zawsze być odpowiednio odczytany! Jeśli pragniemy malować, kruki, listy, nietoperze bądź inne zwierzęta warto przed włączenie je do motywu sprawdzić czy przypadkiem nie mają one odwrotnej symboliki zupełnie różnej od naszych założeń!
 

Podpis na obrazie

Własny autograf, pozostawienie oryginalnego znaku świadczącego, że to my jesteśmy autorami niniejszego dzieła – niby detal, niby dodatek nic niezmieniający w naszej pracy, a jednak tak ważny element będący ważną rzeczą na obrazie. Jak wykonać go na obrazie czy użyć do tego celu farby olejne, a może wykorzystać inną technikę?
Każda osoba tworząca obrazy ręcznie malowane preferuje inną technikę podpisu, niektórzy wybierają zwykły charakterystyczny szlaczek, jeszcze inni wykorzystują w tym celu pędzle precyzyjne, dlatego nie ma jednej stałej metody na stworzenie takiego autografu, warto jednak wymienić te najczęściej spotykane:
– metoda wydrapywania – w chwili, gdy jeszcze farba olejna jest niezaschnięta na powierzchni podobrazia autograf można wydrapać np.: wykałaczką, przez co na zawsze zostanie on na zasychającej fakturze obrazu
– metoda pieczątki – wydrapanie podpisu na gumie – gumce i przykładanie do powierzchni obrazu, wtedy podpis na każdym naszym dziele pozostaje niezmieniony
– pędzle kaligraficzne – pędzle precyzyjne – zaleca się stosować pędzle o twardym włosiu, które idealnie podąży za ruchem naszej ręki

Podpis jest jak symbol, znak artysty jego forma musi być oznaką nas, profesjonalizmem jest zostawienie takiego samego znaku na wszystkich obrazach, przed jego wykonaniem trzeba zastanowić się nad wielkością i formą nie może być też elementem szpecącym dzieła malarskiego. Może warto poćwiczyć sobie wcześniej na kartce?