Archiwa tagu: pędzle malarskie

Naprawa Soboli

Co powinno się wymagać od pędzla sobolowego? Przede wszystkim jednej najważniejszej rzeczy precyzyjności! Jednak jak praktyka pokazuje sobole nie zależnie czy z włosia naturalnego czy syntetycznego często tracą ją po kilkukrotnym użyciu! Do tego dochodzi przygniecenie ich przez inne zestawy malarskie i mamy tzw. efekt całkowitej miotełki z wygiętym czubkiem nienadającym się do ponownego wykorzystania! Nie warto wydawać krocie i kupować pędzli z najwyższych półek nawet, jeśli włosie wytworzone są z czerwonej kuny one i tak podatne są na późniejsze odkształcenia. Istnieje pewien domowy sposób, aby przywrócić pędzle sobolowe do dawnej świetności, nie zależnie czy są to drogie czy tanie akcesoria malarskie.
Wykorzystywany pędzel sobolowy trzeba dokładnie umyć porządnie namydlić – wystarczy zwykłe mydło domowe ważne, aby nie spłukiwać, a ułożyć kształt. Włosie powinno aż kleić się od mydła – wtedy prostujemy i układamy go palcami. Kolejną czynnością w reanimacji jest zwykłe gotowanie wody w czajniku i podtrzymywanie pędzelka nad parą. Tu pojawi się piana z mydlin, którymi sklejony jest nasz pędzel. Trzeba obracać pędzel, żeby para grzała go równo z każdej strony. Po tym parowaniu włosia naszego pędzelka trochę się zepsują. Trzeba ją odtworzyć od nowa – uwaga, metalowa końcówka pędzla może być gorąca! Po nadaniu ostatecznego kształtu pędzel trzeba odłożyć, żeby powoli i dokładnie wysechł.

Można tę procedurę powtarzać kilka razy nie szkodzi ona włosi, a pędzle sobolowe nie zależnie czy kosztowały 100 czy 20 zł będą służyć dłużej i precyzyjniej!

Spektrum farb olejnych

p>Kupując zestawy farb olejnych po pierwsze stawiamy na jakość farby, po drugie czynnikiem wybory jest cena, po trzecie wybieramy takie zestawy, z których stworzymy jak najwięcej kolorów. Właśnie właściwości mieszania się składników zwane jest spektrum czyli to ile barw osiągniemy mając dane zestawy farb. Najlepsze z możliwych spektrum kolorów w każdej gamie produktów, to takie, które pozwala artyście na dokonywanie łączenia i mieszanie ze sobą największej liczby kolorów. Większość producentów w tym nawet i Maries dokonuje selekcji pigmentów w oparciu nie tylko o ich indywidualne cechy charakterystyczne, ale również w oparciu o możliwości ich łączenia oraz ich wkład we wzbogacanie możliwości ekspresji artystycznej w ramach całego spektrum. Wszystkie gamy farb olejnych Maries znakomicie nadają się i są przygotowane do odkrywania nowych połączeń i nowej jakości tworzywa artystycznego, od ciepłych do zimnych barw, od wysokiej do niskiej chromatyki, jak również parametrów klasyfikowanych pomiędzy tymi kategoriami. Kupując farby olejne o wysokim spektrum mamy pewność, że przy niskich nakładach finansowych uzyskamy wiele oryginalnych barw tak naprawdę nigdzie niespotykanych. Wystarczą zestawy farb z sześcioma słoiczkami paleta pędzle i rozpuszczalniki, aby rozpocząć naprawdę profesjonalne malowanie.

Naturalne pedzle szczecinaki

Wiele mówi się o rodzajach pędzli tych z wyższych i niższych półek, wspomina się o twardości i kształcie główki, wiele razy słyszy się również porady o doborze pędzli naturalnych. Czym one tak naprawdę są najważniejsze cechy charakterystyczne? To wszystko sprawdziliśmy na naturalnych pędzlach szczeciniakach!
Pędzle szczeliniaki najczęściej używa się w malarstwie olejnym z uwagi na gęstszą strukturę farby olejnej, jak również surowość podłoża, jakim jest zwykle płótno malarskie, naturalne pędzle szczecinowe znakomicie nadają się do użycia przy wykonywaniu technik olejnych. Najwyższej jakości pędzle szczecinowe są jednorodne jeśli chodzi o sprężystość i mają tendencję do ‘rozrzedzania się’ lub rozchodzenia na zakończeniach włosa.
Takie właśnie zakończenie włosia jest korzystne, ponieważ pozwala ono, aby ciężka farba mogła być przemieszczana po powierzchni z większą kontrolą i przy zachowaniu bardziej zwartej konsystencji. Najlepsze pędzle szczecinowe zostały wyprodukowane przy uwzględnieniu niewielkiego zaokrąglenia charakterystycznego dla naturalnej szczeciny, łącząc je w taki sposób, że szczecina zaokrągla się do środka i naturalnie zamyka. Połączone włókna szczecinowe gwarantują, że pędzel będzie zachowywał swój kształt i jednocześnie zapewniał kontrolę nad pracą tego narzędzia, dużo lepszą niż ma to miejsce w przypadku pędzli szczecinowych wykonanych z włosia gorszej jakości. Pędzle szczecinowe dobrze zachowują swoje właściwości poddane działaniu rozpuszczalnika, mogą jednak mięknąć i tracić sprężystość w kontakcie z wodą. Znajomość właściwości i cech charakterystycznych pędzli jest podstawą do kontroli tego co dzieje się na płótnie malarskim.

Wiewiórowe pędzle

Asortyment pędzli malarskich w chwili obecnej już dawno przekroczył dziesiątki, a wskazuje na setki różnych narzędzi służących do przenoszenia myśli na płótno malarskie. Tak naprawdę każda technika czy są to farby akrylowe czy może olejne, a nawet plakatowe posiada odpowiednio skonstruowane pędzle o różnych rozmiarach. Pędzle szczecinaiki płaskie syntetyczne, a nawet te precyzyjne do wykończenia detali, można powiedzieć, że rynek jest już całkowicie zapełniony i nic nowego nie może w tej kwestii nas zaskoczyć. Otóż nie, istnieją mało popularne gdzie niegdzie nie dostępne pędzle z włosia wiewiórki! Czym one się charakteryzują i do czego można je wykorzystywać? Wiele osób pędzle z włosia wiewiórki stosuje do akwareli bądź gwaszu, mimo że są one naturalne zachowują się często jak sztuczne ni pozostawiając na linii płótna malarskiego widocznych rys zasychających wraz z farbą. Trzeba zdać sobie sprawę, że pędzle z tego włosia są dość delikatne nie wykazują takich twardości np.: jak z wołu czy kuny. Sporą zaletą wiewiórki jest trzymanie odpowiedniego trzonka, raz wykorzystane tego rodzaju pędzle w ogóle nie wykazują zużycia! Ekonomiczność zakupu mimo zwiększonej ceny takowych pędzelków zwraca się nam już po kilku miesiącach, a nasza dłoń przyzwyczają się szybko do danego trzonka i jeszcze lepiej przekazuje myśli na płótno malarskie.

 

Konstruowanie piękna obrazów

Tysiące możliwości, setki technik i nie mniej dodatkowych efektów powstałych przy malowaniu obrazów to konstrukcja najbardziej oddająca wymiar duszy! Nie ma reguły czy obraz olejny powinien przypominać epoki starych mistrzów, a może współczesny ekspresjonizm tak naprawdę trzeba wziąć w dłoń profesjonalne pędzle i wykorzystać wyobraźnie idealnie przelewając ją na płótno malarskie. Oczywiście żadna z reguł nie mówi, że nie można użyć szkicu zrobionego wcześniej albo konstruować obraz podczas malowania zdając się na przypadek. Na przełomie wieków istniała szkoła akwarelistów, która skupiała wielu dobrych malarzy angielskich. Stosowali oni metodę plam. Metoda ta nie pastele mokre czy znane mieszanie technik wodnych, a polegała ona na nakładaniu plam barwnych, a następnie zastanawianiu się nad nimi tak długo, aż dało się w nich zobaczyć temat, zalążek obrazu. Wracając do naszej sztalugi i kompozycji, wcześniej wykonane szkice można kopiować mniej lub bardziej wiernie albo też zrobić kompozycję, czyli przemieścić fragmenty szkicu. Są pewne tematy, które oczywiście chcemy malować wiernie. Rysując własny dom nie myślimy o złamaniu komina, ani przeniesienia drzew, chcemy mieć wierny obraz olejny podobnie jak w portrecie. Reasumując tworząc kompozycję w malarstwie tworzymy tzw. plan podzielony na kawałki, puzzle gdzie każdy element ma swoje miejsce na płótnie.

 

Blejtramy domowej roboty? Cz.2 ost.

Ogólnie całkowity koszt wykonania własnoręcznego blejtramu może nie być przyjemny dla wielu zapalonych konstruktorów! Tu trzeba liczyć części składowe takie jak: materiał listewek, mdf i włożonej we wszystko mozolnej pracy łącznie z chodzeniem po sklepach budowlanych, docinaniem mierzeniem, co jest niekiedy droższe od najlepszych sklepowych propozycji. Po pierwsze człowiek nie jest nie omylny, po drugie uzdolnienia manualnie nie zawsze idą w parze z talentem malarskim. Mówią, że każdy artysta powinien napawać się szczęściem płynącym i radością płynącą z włożeniem własnego blejtramu na sztalugi malarskie, ale czy rzeczywistość i czas, jaki pozostaje nam na hobby na to naprawdę pozwala? Ponadto same dobieranie deseczek i listew to nie wszystko przed nami następny epizod związany z nabijaniem płótna malarskiego, prawda jest taka, że sklep plastyczny może zaoferować nam 20 razy tańsze podobrazia niż koszt relatywny naszego blejtramu. Skąd te obliczenia. Średnia godzina wynagrodzenia krajowego brutto plus koszty drewna, zwoju płótna, składowych kleju kostnego i poobijane palce, które mają trzymać pędzle malarskie? Brak umiejętności zbicia blejtramu nie odzwierciedla jakości obrazów, dlatego warto czasem ułatwić sobie życie, a pracę stolarskie zostawić na czasy emerytury.
 

Mycie i czyszczenie pędzli

Wiele osób malujących farbami olejnymi hobbystycznie często zadaje pytanie jak dokładnie zabezpieczyć i wyczyścić pędzle malarskie. Pytania i poszukiwanie porady rodzi się z faktu, że nie zawsze pędzle idealnie da się doprowadzić do porządku terpentyną, inne rozpuszczalniki nie zawsze potrafią zmyć gruba warstwę oleju, co wtedy?
Istnieje kilka sposób na tzw. czyste pędzle malarskie.

Przede wszystkim terpentyna to podstawa, druga rzecz, która przyniesie świetność i błysk to zwykłe mydło w płynie. Pędzle wymagają też odpowiedniego czasu moczenia, rozmięknięcie oleju nie zawsze przychodzi po kilku chwilach. W naszych porządkach na pewno pomoże sklep plastyczny z dwóch powodów. Pierwsze istnieją odpowiednie media malarskie, którymi wyczyścimy włosia, drugie do profesjonalnego zażywania kąpieli nie zawsze sprawdza się swoich. Pędzle moczone w słoiku opierające się na włosiu mogą ulec trwałemu odkształceniu, często stają się nie precyzyjne, a pędzle szczeliniaki wymagają już całkowitej wymiany na nowe. W takiej sytuacji dobrym pomysłem jest odpowiednie korytko malarskie lub trzymak niepozwalający włosiu na trwałe odkształcenia. Można po kilku umyciach podcinać pędzle, używać papieru ściernego, jednak cena i dostępność materiałów plastycznych jest tak wielka, że w chwili obecnej warto odwiedzić sklep plastyczny niż i dobrać odpowiednie media.
 

Papier do akwareli cz.2 ost.

Wiemy, że gramatura oraz brak pomarszczenia to określenie dobrego bloku do akwareli, jednak szukamy dalej w domowych szafkach czegoś, na czym można by było nanieść nasze farby! Pierwsze, co przychodzi nam do rąk to papier z bloku technicznego, grubość sztywność wydaje się dość dobra! Czyżbyśmy znaleźli nasze odpowiednie podłoże? Otóż nie! Wizualnie wszystko wygląda na odpowiednie podłoże jednakże blok techniczny często ma gramaturę od około 200 g/m2, jego jakość pozostawia wiele do życzenia, profesjonalne pędzle potrafią w szybki sposób sprawić, że jego powierzchnia zacznie się mechacić, nawet wykorzystywanie pędzelków z włosia naturalnego nie będzie czymś, co zmniejszy ten efekt. Wiele bloków technicznych ma problem z rozwarstwianiem podczas naciągania nie mówiąc już o zbyt ostrej fakturze, która czasem nadaje dziwne efekty przestrzenne naszej pracy, których aktualnie sobie nie życzymy. Zwykły papier od drukarki czy ksera o gramaturze 90 czy 130 do farb, w których stosuje się wodę, to zwykłe nieporozumienie, nawet plakatówki potrafią szybko go rozmoczyć! Dobrym rozwiązaniem jest papier czerpany kiedyś wykorzystywany do zajęć techniki szkolnej, czasem może gdzieś w szafce uchować się, choć kilka arkuszy, wtedy nasze zestawy farb akwarelowych będą miały odpowiednie pole do popisu. Oczywiście papier czerpany to dziś wydatek dość mocno uderzający po kieszeni, ale można się zdziwić ile dobroci kiedyś schowaliśmy w piwnicy czy ukryliśmy na strychu! Warto próbować wykorzystywać różne rodzaje papieru, próbować wykorzystywać pedzle na tych kupnym i zachowanych w domu arkusza i znaleźć produkt posiadający jakość i niską cenę!

 

Przytarte farby

W malarstwie olejnym często można zauważyć obrazy gdzie jawi się efekt, tzw. Rozmycia, poruszenia farb na płótnie malarskim jak uzyskać taki wygląd obrazu, czy istnieją jakieś specjalne materiały dla plastyków powodujące ten efekt?
Przymglenia, zmatowienia to efekt ścierania wierzchniej błony farby z obrazu olejnego, nie wymaga zamówienia akcesoriów malarskich czy odpowiednich do tego lakierów, tu wystarczy tylko papier ścierny średnio lub mało ziarnisty. Innym sposobem jest sklep plastyczny i zakup odpowiednich szpachelek malarskich gdzie drapiąc matujemy farbę. Trzeba to robić umiejętnie uważać żeby nie poodrywać powstałej po farbach olejnych faktury czy nie zostawić mocno rzucających się w oczy zagłębień. Źle przeprowadzenie matowienie miejscowe może zniszczyć nasz obraz i nie pomoże już tutaj wykorzystanie mediów, same pędzle malarskie będą też bezradne! Warto wiedzieć, że wielcy malarze wykorzystywali rozmycie w obrazach martwej natury, lub portretach dodając przez to uroku policzkom, częścią garderoby bardziej zaawansowani kusili się nawet na frotaże pozostawiając płótno malarskie odpowiednio przytarte.