Archiwa tagu: pastele

Twórcze farby akrylowe

Jeszcze stosunkowo nie tak dawno akryle uważano za medium stanowiące dodatek do technik tradycyjnych, takich jak farby olejne, akwarele czy pastele, nadające się tylko do szkół i właściwie do niczego więcej. Niektórzy umieszczali akryle wśród mediów technicznych jak farby plastykowe i winylowe. Jednak entuzjastyczna reakcja niektórych z najbardziej twórczych malarzy drugiej połowy dwudziestego wieku, sprawiła, że farby akrylowe zyskały pełnię praw jako medium artystyczne, choćby jak nie ufni byli, co niektórzy tradycjonaliści. Medium to można stosować na niekończącą się liczbę sposobów, a jako, że jest niezwykle elastyczne nadaje się niemal do każdego stylu malarskiego, od najbardziej tradycyjnego po współczesny. Farby akrylowe jak żadne inne można dostosować do swoich potrzeb malować cienko niemalże przejrzyście jak również grubo tworząc i pokrywając faktury. Kontekst przestrzenny możliwy do zastosowania na płótnie malarskim, kartce a nawet na zwykłym kartonie to coś, co wyróżnia farby akrylowe. Wszystko to udawania, że opieranie się tylko i wyłącznie na tradycjonalnych poglądach jest błędne. Warto odwiedzić sklep dla plastyków i spróbować zacząć wykorzystywać farby akrylowe w praktyce. Tu nie trzeba zmieniać swojego ulubionego stylu to medium dostosuje się do pędzli i naszego własnego indywidualnego charakteru pracy.

Moje Pastele cz.2

Na pytanie o to jak maluje i czym są moje pastele mógłbym opowiadać godzinami! To na pewno miękkość pod palcami, mgiełka, którą można rozciągać, konturować i mieszać. Wykorzystywałem farby olejne, próbowałem malować akrylami jednak zawsze wracałem do pasteli, może w tym coś jest, taka dziwna magia, gdy opuszki palców dotykają płótna i obracają tą małą drobinkę! Nie ma nic innego w technikach, jakie stosuje. Przygotowuje pastele, w dłonie biorę kartony, tektury, często zwracam uwagę na powierzchnię, lubię, gdy jest szorstka, co powoduje lepsze ścieranie się kredki. W pracach zamawianych, gdy czas i jakość powierzchni gra rolę, wybieram sklep plastyczny i gotowe podobrazia pod pastele, co stawia pracę w świetle bardziej profesjonalnej niż byłaby wykonywana na zwykłym szarym kartonie. Gotowe prace zabezpieczam fiksytywą, a te dzieła wykonywane na własny użytek zwykłym lakierem do włosów. Nie ma nic szczególnego w moich technikach, system zabezpieczania to zwykły kawałek szyby, niekiedy antyramy! Nie uważam się za plastyka z prawdziwego zdarzenia do szczęścia potrzebne mi są najczęściej pastele, karton i cisza w której najlepiej skupiam myśli. Jeśli miałbym coś powiedzieć młodym zaczynającym swoją przygodę z pastelami, blog i prezentacja swoich prac to pierwsza rzecz, jaką powinni zrobić, tu apel nie zamykajmy pasteli w szafie, ich kolor i blask wart jest ukazania! Podpisano Tomasz Łyszkowski

A wy posiadacie swoje pastelowe blogi?

 

Moje Pastele cz.1

Czy warto posiadać blog prezentujący swoje prace artystyczne w sieci, postanowiliśmy sprawdzić! Wykorzystując powszechnie znaną wyszukiwarkę odnaleźliśmy mini galerie będącą zbiorem prac tworzonych przez ostatnie kilka lat. Pozwoliliśmy sobie na kontakt z autorem i zostaliśmy miło zaskoczeni odpowiedzią.
Autor Tomasz Łyszkowski w treści przesłanej wiadomości odpisuje: Miło, otrzymać pochwałę za zamieszczone pracę, tym bardziej, że blog już od trzech lat nie miał żadnej aktualizacji, toteż proszę o nie zamieszczanie odnośników, aż do jej przeprowadzenia. Nie uważam swoich prac za wybitne przedstawiające styl renesansowy, pastele są obrazami mojej wyobraźni, nie liczę, na oklaski, jednak każdy, kto tworzy sztukę powinien ją ukazywać innym. Plastyk zamykający się we własnym wnętrzu zamyka drogę przekazu, a przecież o to chodzi, aby każdy w obrazie widział coś innego, dodawał własną interpretację. Właśnie, dlatego kilka lat temu założyłem darmowy serwis. Nie reklamowany i niepozycjonowany jednak przyciągał coraz więcej osób, co sprawiało mi radość duszy. Po dwóch latach od prezentacji własnych prac, któregoś ranka w skrzynce pocztowej znalazłem zaproszenie do wstawienia własnych prac do galerii obrazów! Ja niedoszły student ASP, który zrezygnował już na 1 roku dostałem szansę, właśnie za pośrednictwem galerii. Dziś moje pastele wiszą na ścianach galerii krakowskich i wrocławskich. Całkowicie nie składne nie odpowiadające standardom jakie opisują poradniki i książki sprzedawane przez sklep dla plastyków, a jednak!

Płótno malarskie i pastele

Codziennie mieszamy kolory wybieramy tworzymy kolejne odcienie wypełniając puste miejsca na płótnie pokonujemy perspektywy by osiągnąć zamierzony cel, ręka już przyzwyczaiła się do pędzla i ulubionych odcieni, a gdyby na chwilę odmienić świat na żywy spojrzeć na ostrość nowych kolorów występujących na naszym idealnie naciągniętym gruncie, taką alternatywę dają pastele tworząc barwy często nie dostępne przez farby olejne.
Malowanie pastelami na zagruntowanym płótnie jest wielką radością, oprócz bawełnianych połaci możemy do malowania wykorzystać wysychającą masę papierową, która jest połączeniem papieru usztywnianego z tkaniną w sklepach plastycznych spotykana jest w postaci bloku z wyrywanymi kartkami! Wykorzystując typowo pastele na płótnie malarskim po pewnym czasie możemy napotkać jeden dość uciążliwy problem! Nasze kolor zaczną tracić swoją moc a z upływem czasu nawet blaknąć. Efekt ten wymusi na nas odpowiednie zabezpieczenie w postaci mediów malarskich. Pastele suche można zachować na lata wykorzystując utrwalacze w postaci matowej bądź błyszczącej powierzchni. Która będzie dla nas odpowiednia to już wybór indywidualny, pastele na płótnie malarskim nie są mitem, a rzeczywistością.

Grunt to Hiszpańska biel?

Tytułowa biel hiszpańska to nic innego jak dobrze znane i rozpowszechnione w świecie mediów malarskich gesso. Grunt gesso stosuje się w wielu technikach zarówno przy malowaniu farbami akrylowymi jak również i przy wykorzystaniu farb akrylowych. Grunt sprzedawany pod nazwą Hiszpańska biel jest to biała, kryjąca, matowa kryjąca pasta zawierająca w sobie biel tytanową i podobną ilość kredy, dzięki czemu jest elastyczna i bardzo łatwo ją polerować po wyschnięciu. Można śmiało powiedzieć, że jest to syntetyczna wersja tradycyjnego gruntu stosowanego w malarstwie temperowym na drewnie, które rozwijało się w okresie gotyku. Dziś podobnie jak wtedy niektórzy artyści urozmaicają grunt, by tworzyć żłobienia, na których potem malują. Można używać bieli hiszpańskiej d gruntowania płótna, papieru i kartonu, farby akrylowe dobrze do niej przylegają nie łuszczą się po wyschnięciu, nie odpadają są idealnie związane z podłożem. Aktualnie sklep plastyczny posiada grunt biel hiszpańską w pojemnikach dochodzących nawet do kilku litrów. Wiele osób zapomina o jednej charakterystycznej rzeczy, biel hiszpańską można łączyć z kolorami i innymi dodatkami, większość mediów malarskich nie reaguje chemicznie z tym gruntem. Na rynku materiałów plastycznych niektórzy producenci sprzedają ten grunt w połączeniu z pastelami, co może dać bazę do wielu ciekawych artystycznych zobrazowań.

Węgiel i kreda malarska

Chodząc między półkami gdzie znajdują się wspaniałe zestawy malarskie, wielokolorowe pastele i różnego rodzaju media przeznaczone do gwaszy, akrylu czy farb olejnych prędzej czy później zauważymy kącik gdzie poukładany jest węgiel drzewny i kreda. Warto zdać sobie sprawę, że te materiały plastyczne wykorzystywane w szkicach i rysunkach jak żadne inne idealnie przylegają do papieru, można nimi tworzyć śmiałe efekty i zapełniać powierzchnie kartek. Zarówno węgiel drzewny jak i kreda malarska łatwo się rozmazują, dlatego też po ukończeniu pracy należy posiadać odpowiednie medium, które zabezpieczy płótno malarskie bądź kartę przed wykruszaniem. Media do węgla i kredy zwane są utrwalaczami. W chwili, gdy każdy zna właściwości węgla malarskiego i fakt, iż świetnie nadaje się również do tzw. potocznego rozmazywania palcem lekką tajemnice skrywa kreda. Otóż przede wszystkim kredę wykorzystuje się do tworzenia refleksów świetlnych na wszelakich powierzchniach o barwach ciemnych, niektórzy pastele łączą z kredę, choć tu potrzebna jest pewna umiejętność i doświadczenie plastyczne. Końcem kredki można nanieść refleksy migotliwe, bokiem zaś można kłaść refleksy bardziej miękkie i płynne, co idealnie podkreśli walory szczegółów naszej pracy.

 

Materiały rysunkowe do aktów

Pragniemy stworzyć obraz olejny, który będzie przestawiał akt mężczyzny kobiety, mniej więcej znajmy podstawy rysunku i wiemy już jak poprowadzić pierwsze linie, jednak, co dalej jakie materiały malarskie wykorzystać by nasz szkic postaci który zaraz zakryje płótno malarskie był całkowicie poprawny? Warto spojrzeć trochę szkoły malarskie, a nawet krótkie weekendowe kursy dla amatorów tu często znajdziemy sesje rysowania ciągle tego samego, które dzieła się na tzw. przerywane „pięciominutówki”, podczas których szkicuje się inny model. Pierwszym ważnym narzędziem staje się ołówek miękki 4B ewentualnie węgiel w sztyfcie, który na pewno posiada pierwszy sklep dla plastyków. Jeżeli zdecydowaliśmy się, że rysunek pozostaje i nie będziemy korzystali z farb olejnych czy akrylowych tubek trzeba byłoby utrwalić nasze kreski na płótnie malarskim, tu z pomocą przychodzą nam profesjonalne media. Pierwsza rzecz gotowe środki w spray, ewentualne płynne utrwalacze. Kolejnym ważnym materiałem mogą być pastele, rysunek wykończony szarą czy brązową pastelą daje efekt niekiedy przewyższające niektóre obrazy ręcznie malowane. Sklepy plastyczne to dziś tak naprawdę raj dla hobbystów tym bardziej, że jeszcze do tego wszystkiego można zamawiać przez Internet, jednakże nie zależne, jakie materiały rysunkowe czy malarskie będziemy posiadać trzeba do nich podchodzić bardzo estetycznie, czasem obraz wykonany ołówkiem trzeba wykończyć, np. piórem.
 

Pastele w skrócie

Poszukując hobby często zastanawiamy się czy wybrać malowanie farbami akrylowmi, wejść w świat terpentyny i zapachu olei, a może wybrać coś mniej powszechnego i zwrócić swoją uwagę w kierunku pasteli?
Czym są pastele, z czego się składają, że dają tak wyrazisty kolor i na czym najlepiej malować wykorzystując te pałeczki?
Warto wiedzieć, że pastele to pewnego rodzaju farby w postaci uformowanych zbitych kredek. Stworzone są z barwników kredy i specjalnego spoiwa. Uwagę zwraca dość jasna i oryginalna paleta kolorów, które oferują nam te kredki, w chwili obecnej sklep plastyczny zaoferuje nawet zestawy pasteli składające się z dwunastu i więcej kredek. Rozpoczynając malowanie pastelami trzeba zdać sobie sprawę, że pastele są stworzone do malowania, a nie rysowania jak ołówki. Tu mieszamy je poprzez proces rozcierania łącząc kolory i odcienie na papierze. Sklep dla plastyków posiada w sprzedaży pastele suche i tłuste olejne możemy nimi malować na płótnie, kartonie albo na papierze. Podłoże na którym wykorzystujemy pastele suche jak i olejne różni się w zależności od typu posiadanych przez nas farb w pałce. Warto zapytać w sklepie dla plastyków i dobrać odpowiedni papier by nasze prace zyskały na niepowtarzalnym wyglądzie.

 

Jak ugryźć laserunek cz.1

Hobbystyczne wykorzystywanie farb olejnych, kompletowanie akcesoriów malarskich i podejmowanie coraz to trudniejszych aspektów jest czymś pięknym człowiek szuka wiedzy, chce się kształcić by stawać się lepszym, ten malarz, który pyta i poszukuje odpowiedź rozwija duszę artystyczną, dlatego warto napisać coś o profesji i ugryźć kolejne tak ważne w malarstwie olejnym apekty! Wiele osób wykorzystując, malując kładąc kolejne warstwy na podobraziach nie zdaje sobie sprawy, że wykorzystuje laserunek, czym jest i jak on ma się do malowania czy tyczy się farb olejnych, a może wykorzystuje pastele? Jak ugryźć laserunek?
Warto wiedzieć, że laserunek to nic innego jak warstwa dowolnej farby, która pozwala prześwitywać warstwie położonej poniżej. Czyli jest to pewien rodzaj farby transparentnej.
Laserować można wszystkimi barwami pamiętając o tym, że na ciemnym podłożu laserunek będzie wyglądał martwo. Kładziona warstwa laserunku zawsze przyciemnia, dlatego im jaśniejsze będzie podłoże tym laserunek będzie zyskiwał na znaczeniu i tym bardziej będzie świetlisty. Laserować można barwami kryjącymi np. bielą ,wszelkimi barwami ziemi, czernią pamiętając o zasadzie ciemne na jasne i  jasne na ciemne. Wiemy, czym jest laserunek, ale jak go wykorzystać, jak położyć warstwę by płótno malarskie wyglądało tak jak tego chcemy!

 

Pierwsze zetknięcie z akrylami

Próby pierwszego kontaktu z akrylami często nie opierają się na tym, co pragniemy namalować, a na zakupie odpowiednich akcesoriów malarskich. Wybieramy się do sklepu zaopatrujemy w zestawy farb, paletę, pędzle i odpowiedniej nam wielkości podobrazie jednak mając już wszystko skompletowane nie wiemy jak zacząć, czy specjalnie mieszać farbę jak rozcieńczać i jakich pędzli użyć?
W malarstwie hobbystycznym na początku nie trzeba wydawać krocie na profesjonalne sztalugi studyjne wystarczy proste stołowe i trójnogi. Akryle są wdzięcznymi farbami, które mieszamy i rozrabiamy z wodą, aby uzyskać odpowiedni półcień i gęstość z intensywnością koloru. Na początku nie trzeba kupować nie wiadomo, jakiej gamy wystarczy prosty zestaw farb, gdzie tubki rozkładamy na stole przygotowujemy paletę i kubeczek wody i czekam na natchnienie, które nam podpowie, jaki kolor użyć w pierwszej kolejności! Ze względu na szybkość ścierania naturalnych włosień w malarstwie akrylowym polecane są pędzle sztuczne, są bardziej wytrzymalsze równie miękkie, a ich cena nie znacznie tylko różni się od pędzli naturalnych. Już nawet sześć podstawowych kolorów wystarczy, najważniejsze to nauczyć się mieszać tworzyć subtelne barwy próbować zamalowywać kontury rysunków na płótnie malarskim, a dopiero później sięgać po bardziej profesjonalne akcesoria dla malarzy. W chwili obecnej powstało wiele poradników, które krok za krokiem poprowadzą przez świat nie tylko technik pędzla, ale wskazują, jakie media malarskie będą pomocne przy wchodzeniu w coraz bardziej zaawansowane malarstwo. Sklep dla plastyków w swoich zasobach posiada poradniki opisujące malowanie nie tylko akrylami, wiele z nich wprowadza w świat olejów obrazuje jak wykorzystać pastele i akryle pozwala poznać ponad 400 technik malarstwa zrozumiałego dla zwykłego odbiorcy! Wiedza to nie tylko kolejne zestawy malarskie, ale też informacje teoretyczne, które można przyswoić w zaciszu własnego domu nie koniecznie mając za sobą wieloletnie ASP!