Archiwa tagu: obrazy ręcznie malowane

Gnieciuch z gazet

Kiedy ostatnio sprawdzaliście ile starej makulatury uzbierało się w szafkach w piwnicy, a nawet w ulubionym kącie dziadka pod telewizorem. Tak naprawdę stara gazeta nic nie kosztuje, a przy jej wykorzystaniu możemy stworzyć piękne obrazy ręcznie malowane. Ale jak, dlaczego, co? Mamy malować na starej gazecie? Tak! Wystarczy opracować szkic, zgnieść kawałki czarno-białych gazet, uformować z nich odpowiedni kształt i za pomocą klajstru przykleić do kartonu bądź wykorzystać odpowiednie płótno malarskie. Niektórzy do tego typu prac biorą tańszy acz sztywny canvas. W chwili, gdy na powierzchnię przylepiliśmy gazetę malujemy farbami wodnymi nadając jej odpowiedni charakter i nastrój. Gazetę możemy pokryć akwarelami, plakatówkami niektórzy wykorzystują nawet gwasz. Może wydawać się to praca malarska dla dzieci rodem ze szkoły podstawowej, ale charakter kompozycji i szkicu powinien być jak najbardziej dopracowany by uzyskać olśniewający efekt. Kompozycja zyskuje przez zastosowanie tej techniki bardzo ciekawa fakturę i piękny modelunek światłocieniowy, którego przed nikim nie powinniśmy się wstydzić!

 

Stabilność powłoki barwnej cz.1

p class=”MsoNormal”>Ile razy czekaliśmy długimi tygodniami aż farba olejna na płótnie malarskim wreszcie ulegnie procesowi schnięcia ile razy nie uzyskiwaliśmy szybkiego schnięcia wierzchni a stabilność koloru gdzieś ulatywała! W czym tkwi sekret schnięcia i stabilności barwnej? Czy obrazy ręcznie malowane muszą schnąć miesiącami? Warto poznać sam proces schnięcia farb olejnych. Tu w przypadku oleju lnianego proces schnięcia wywołany jest utlenianiem, procesem chemicznym, który zachodzi w momencie, kiedy znajdujący się w powietrzu tlen łączy się z oleistą powłoką farby. Krótko mówiąc, farby olejne schną w długim i powolnym procesie oddychania. Mechanizm schnięcia zaczyna się w momencie, kiedy tlen wiąże się z molekułą oleju, dając początek reakcji, która przekształca zasadniczo linearną strukturę płynnego oleju w twardą, trójwymiarową strukturę krystaliczną. Sama powłoka olejna może być bardzo trwała i wypełniać nasze podobrazie przez długie lata, warto jeszcze przed malowaniem znać kilka podstawowych zasad. w celu uzyskania trwałej powłoki barwnej należy przestrzegać czterech podstawowych zasad konwencjonalnego malarstwa olejnego, może znasz choć jedną? Dla wszystkich, którzy kochają obrazy olejne przedstawimy je wszystkie!

Walor kolorów cz.1

Malując obrazy często wyrabiamy swoje ulubione kolory, których mieszanie i nanoszenie na płótno malarskie przynosi nam najwięcej frajdy staramy się dawać żywy obraz mogący się podobać odbiorcą kontrastować, wprowadzać radość posiadamy swój oryginalny walor malarski. Czy jednak wszyscy, otóż okazuje się że częstą przypadłością osób malujących obrazy jest utrata waloru koloru, prace zaczynają być szare, jednolitość zaczyna być dość mocno zauważalna, popadamy w końcu zakłopotanie, a co gorsza w artystyczną depresję. Obrazy ręczne malowane bez waloru nie oznaczają jednak poważne załamanie, warto dowiedzieć się więcej, czym jest walor, jak go rozumieć i odnaleźć na nowo! Zwracając się w stronę akademickich regułek walor kolorów totalnych jest przeciwstawieniem minimum dwóch tonów, nie ma on jednej stałości, lecz zmienia się kontrastując do występujących tonów sąsiednich. Walor kontrastu musi być naturalny, nie można tu rozkroić zestawy farb wyciągając przeciwstawne kolory, a użyć naturalnych kontrastów natury, do których piękna przyzwyczajone jest oko ludzkie. Warto wiedzieć, że siła waloru tonalnego zależna jest od palety barw przedmiotu i ich oświetlenia tu składowymi częściami będą ciężar koloru i lekkość, ulotność kolorów ich teoria kompozycję z uporządkowaniem i tonacją względem cienia. Dobierając odpowiednie pędzle szykując się do naniesienia pierwszych ilości farby na płótno malarskie jak mamy znaleźć nasz walor?
 

Farby za szkłem

Na niektórych wystawach malarskich można zobaczyć obrazy akrylowe zdjęte z ramy, a umiejscowione za szkłem, niekiedy zauważa się również oleje schowane za twardą szybę? Czy wkładanie dzieła w anty ramę przynosi jakieś inne korzyści niż tylko zabezpieczające obrazy ręcznie malowane?
W jednej z rozmów Beksińskiego można usłyszeć chwalenie wyglądu akryli przechowywanych w folii i eksponowanych za szkłem, jednak nie każdy obraz może idealnie prezentować się za szybą. Pod twardą osłonę nie nadają się obrazy, gdzie profesjonalne pedzle pozostawiły dość grubą fakturę, taka szklana osłona zniszczy pełnie przekazywana przez dzieło nie ukaże wybrzuszeń i innych wartych podkreślenia faktur! Należy zdać sobie tez sprawę, że same farby akrylowe są dość odporne na czynniki zewnętrzne, dobrze zabezpieczone przez długie lata trzymają się podłoża, w farbach olejnych natomiast lepszym rozwiązaniem jest sam werniks, tym bardziej, że korzystnie działa na kolory, poprawia odbijanie światła, ujednorodniła obraz. Szkło jest dobrym rozwiązaniem, jeśli nie jest wykorzystywane płótno malarskie, a inne podłoża, np. papier, bądź pochodne tektur. Dobrze obłożony papier malarski schowany w ramę i za szkło przetrwa dziesiątki lat, tylko czy te odbicia światła nie zniszczą sedna obrazu?

Mocne Oleje słabe akwarele cz.1

Temat bynajmniej nie dotyczy poszukiwania pigmentów oraz różnic między farbami olejnymi i akwarelami, a tendencji, jakie pojawiają się na polskiej scenie artystycznej! Zadziwiające jest to, że w Polsce mamy tysiące świetnych utalentowanych malarzy, a tylko garstka z nich posiada udane obrazy ręcznie malowane akwarelami, czy wykorzystywanie tych prostych farb w praktyce jest rzeczą technicznie złożoną?
Program większości prywatnych i publicznych szkół dla plastyków przewiduje setki godzin teorii właśnie związanych z farbami akwarelowymi, odpowiedni dobór pędzli, perspektywy rysowania i nanoszenia kolorów, także sztalugi szkolne codziennie są wypełniane kolejnymi ćwiczeniami, jednak taka osoba po ASP zaczyna tworzyć zdumiewające obrazy olejne, natomiast zatraca swoje możliwości akwarelystyczne, dlaczego?
Pierwszą odpowiedzią jest tendencja rynku, większość osób szukających obrazów do domu pracowni czy firmy skupia się na zakupie olejów uznając techniki akwarelystyczne za nieodpowiadające, przez co malarze są kształtowani przez popyt z drugiej strony, wiele osób uznaje techniki akwareli za zbyt drażliwe na każde pociągnięcie pędzla, tu trzeba malować z dużą dozą wyczucia, a każdy popełniony błąd może stać się niewybaczalną skazą na obrazie. Akwarela niby jest szybka, łatwa i przyjemna, ale wymaga o wiele większego namysłu przed przystąpieniem do malowania niż inne techniki. Nie wystarczy wiedzieć, co się maluje ale trzeba wiedzieć jak to namalować i nie można o tym myśleć w trakcie malowania ale przed! Zestawy farb akwarelowych i ich właściwości szybszego schnięcia to nie wszystko kwestia tkwi w samej barwie i zastosowaniu technik. Czy więc malarstwo akwarelowe umiera?