Archiwa tagu: obrazy olejne

Media malarskie – jak to ugryźć

Rozpoczynając hobbystyczne malowanie wiele razy czytamy bądź słyszymy od znajomych, że wykorzystywali media malarskie. Czym tak naprawdę są media i jak rozumieć te pojęcie? Media, to substancje pomocnicze, które pozwalają artyście na oddziaływanie na cechy charakterystyczne farb i zmianę lub wyeksponowanie ich zasadniczych właściwości, np. szybkości schnięcia, połysku, podatności na pracę pędzla, tekstury, etc. Chociaż podstawowym tworzywem w pracy malarza pozostają farby artystyczne, to jednak w osiągnięciu pożądanego efektu docenić należy również rolę takich elementów jak oleje, media, werniksy, rozpuszczalniki i grunty, które gwarantują artyście oryginalność stylu i nieograniczone możliwości twórcze. Dzięki szerokiej gamie materiałów jaką posiada w swojej ofercie sklep plastyczny świat malarski otwiera nowe możliwości. Teraz możemy skorzystać z gotowych gruntów, dobrać odpowiednią maskę, nadać blask bądź zmatowić obraz, a nawet przyspieszyć jego schnięcie. To od nas zależy jak wykorzystamy płótno malarskie, warto jednak pamiętać o rozwadze i umiarze w stosowaniu mediów malarskich ponieważ to nie do końca one mają tworzyć nasz obraz.

zp8497586rq

%%anc%%

zp8497586rq

Czerń w malarstwie

Wiele osób w malarstwie hobbystycznym dość szerokim łukiem omija czerń obawiając się, że obrazy olejne zyskają niechcianą charakter smutku i mroku, która nie zbyt pozytywnie wpływa na uczucia odbiorców. Warto wiedzieć, że nie trzeba spychać czerni na ostatni plan, a z sukcesem można go wykorzystać uzyskując ciekawe efekty. Czerń w malarstwie używamy tak jak bieli, mieszamy ją z innymi barwami np. w przypadku pejzażu (łąki, pola, liście różnego rodzaju krzewy). W światłocieniach (do zieleni dodajemy czerń) by uzyskać wrażenie najciemniejszej barwy, inne np. pochmurne niebo (granat z czernią), jeszcze inne np. konary drzew, pnie (brązy z czernią) i. t.d. Mieszanie czerni z innymi barwami daje nam efekt naturalnego odbioru. Nie wszystkie zestawy malarskie zawierają czerń, toteż warto kupić ją oddzielnie w słoiczku bądź tubce wybierając sklep plastyczny, który oferuje farby z dobrymi pigmentami. Sprzecznością na pewno jest twierdzenie, że czerń w technikach olejnych prawie w ogóle nie była wykorzystywana. Stosowali i stosują ją malarze w przypadku malarstwa konturowego, przykładowo taką cechą charakteryzuje się malarstwo Wyspiańskiego.

zp8497586rq

Obraz ze zdjęcia cz.2

Jeszcze kilka lat temu fotografia amatorska na płótnie malarskim była rarytasem, a ściany domów zdobiły bardziej portrety malowane na zamówienie w pracowniach malarskich. Wprowadzenie canvas oraz unowocześnienie technik drukarskich zrewolucjonizowało ten proces. Oczywiście zdjęcie na płótnie malarskim nie można nazwać dziełem artystycznym, ponieważ jest to druk wykonywany maszynowo. Odbywa się to za pomocą drukarki plotera działającego w kolorystyce CMYK nanoszącego obraz za pomocą atramentów na canvas. Dzięki odpowiedniej rozdzielczości możliwościach podłoża odwzorowującego nasycenie barw tworzona jest wizualizacja odpowiadająca po części obrazom. Wszystko do zamyka późniejsze naciągnięcie płótna na blejtram i zaklinowanie, dzięki czemu tworzymy blejtram gotowy do powieszenia na ścianie bądź podlegający dalszej możliwości obramowania w bardziej ozdobne zdobione ramy! Ceny metra sześciennego canvas tanie blejtramy i koszt druku nieprzekraczający trzydziestu złotych tworzy cenę kilkudziesięciu złotych za całe dzieło. Obraz drukowane na canvas dzięki właściwościom materiału charakteryzują się dużą odpornością na kurz, zabrudzenia, mogą być poddawane czyszczeniu i przede wszystkim nie łuszczą się nie posiadają pięknieć. Obrazy olejne jako portrety na zawsze zachowają swój urok, jednak chcąc posiadać zdjęcie na płótnie malarskim szukajmy wydruków na canvas co gwarantuje nam i jakość i odpowiednią cenę, a dodatkowo niepowtarzalny efekt dzięki któremu wreszcie powiesimy swą fotografię na ścianie.

 

Obraz ze zdjęcia cz.1

Fotografia hobbystyczna towarzyszy nam przy każdym wydarzeniu w życiu, praktycznie w każdej rodzinie w Polsce znajduje się minimum jeden aparat kompaktowy, cykamy fotki z wakacji, z urodzin, wykonujemy ujęcia w chwili spotkań ze znajomymi czy wycieczek. W śród tych wszystkich fotografii często znajdują się takie, które zasługują na ukazanie innym, zapierające dech w piersiach, jedyne i niepowtarzalne, ich urokliwość spycha nas w kierunku foto plakatu, antyramy jednak względy estetyczne salonu czy pokoju dziecięcego nie pozwalają na realizację planu w efekcie pozostawiamy nic nieznaczące obrazy olejne zamiast żyjących wspomnień. Pokój dziecięcy i niechlujnie namalowany kwiat na płótnie, gdzie nieudolne naciągniecie materiału na ramę jest wręcz rażące, czemu nie mógłby być tam uśmiech dziecka, jego pierwszy sen, kroki czy zabawy! Świat amatorskiej fotografii i malarstwa artystycznego od wielu lat łączył się w chwili zleceni artyście przemalowania obrazu ze zdjęcia, co w rezultacie nie dawało upragnionych kolorów, a przynosiło zleceniodawcy olbrzymie koszty. Dziś połączenie obrazów i fotografii jeszcze nie było takie łatwe i przede wszystkim ekonomiczne w zakupie. Wszystko to zawdzięczamy dwóm czynnikom, pierwszy to technologia ploterów, drugi tani materiał odwzorowujący płótno malarskie, mowa tu o canvas, dzięki któremu możliwe jest posiadanie obrazu z własnego zdjęcia! W czym tkwi sekret, dlaczego zdjęcia na płótnie malarskim są takie tanie?

Pędzle do gruntowania

Pędzle płaskie do ciężkich olei, syntetyczne okrągłe do tworzenia linii i plam w lekkich akrylach, ale jakie pędzle wykorzystywać w chwili, gdy chcemy zagruntować nasze płótno malarskie, papier czy nawet karton, nie mówiąc już o dostępnych płytach pilśniowych, na których wiele osób również tworzy swoje obrazy olejne czy prace malowane różnymi technikami.
Odpowiedź wskazuje na pędzle płaskie, najlepiej, aby były wykonane ze szczeciny szerokości przynajmniej 6-7 mm, im większa powierzchnia do gruntowania tym profesjonalne pędzle powinny być również szersze. Do malowania zaś powinniśmy używać włosia nieco delikatniejszego. Posiadając pędzle do gruntowania w niektórych przypadkach przez użyciem należy pamiętać, aby go namoczyć, pozwoli to na zbiegnięcie się obsadki przetrzymującej włosie pędzla, a co za tym idzie zaistnieje mniejsze prawdopodobieństwo, że na powierzchni obrazu nie pozostaną pojedyncze włoski. Pędzle płaskie, o których mowa są niezbędne do nakładania klejówki, czy gotowego medium m.in. gessa dostępnego w sklepach plastycznych. Każdy zestawy malarskie powinny posiadać w sobie pędzle płaski, ze szczeciny, jeśli nie staje się on podstawą w każdym warsztacie artysty i idealnym narzędziem szybko i precyzyjnie nakładającym grunt.

zp8497586rq

Malarskie kompozycje

Najważniejszą sprawą w kompozycji jest taki sposób przedstawienia, by widz patrzyła ku wnętrzu a nie na zewnątrz obrazu, by skupił się na najważniejszym fragmencie. Część obrazu przyciągająca wzrok nazywa się punktem ogniskowym i nie musi znajdować się w centrum. Na przykład w obrazach Edgara Dogasa punkt ogniskowy często znajduje się z boku. Gdy obraz trzyma jeszcze sztaluga oko powinno spocząć na jakimś fragmencie, im bardziej przykuwa on uwagę widza tym lepiej. Najprościej można to osiągnąć używając perspektywy. Linie obrazu zmierzające do punktu ogniskowego są tam niejako blokowane i już zeń nie wychodzą. Kompozycję można poprawić przez podniesienie albo obniżenie horyzontu, można tez użyć cieni, by zwrócić uwagę odbiorcy. Detale pierwszego planu, jakie odkrywa przed nami płótno malarskie mogą również zatrzymywać wzrok oglądającego i jeśli jest ich zbyt dużo, przyciągają uwagę widza w tym miejscu. Nie jest to błędem, jeśli malarz chciał osiągnąć właśnie taki efekt. W przeszłości uważano, że istnieją złote zasady kompozycji; przeglądając obrazy olejne i szukając tych zasad teoretycy poświęcali wiele czasu analizom prac wielkich mistrzów Renesansu.

custom essay service

765qwerty765

Nasze media, czyli rozpuszczalniki

Artystyczne farby olejne są dla malarza podstawowym tworzywem. Jednak, aby w pełni sprostać oczekiwaniom twórców i móc urzeczywistnić ich indywidualną wizję artystyczną dostępne są również produkty, za sprawą, których można tworzyć niezliczone wręcz kombinacje wpływające na właściwości podstawowej farby. Do grupy tych produktów należą: pełna gama olejów, mediów, werniksów, rozpuszczalników, zapraw malarskich i substancji pomocniczych. Jednym z podstaw w malarstwie olejnym jak również w innych dziedzinach plastycznych jest rozpuszczalnik. To właśnie terpentynę zawierają zestawy malarskie, to ona obecna jest w każdej pracowni plastycznej, bez niej obrazy ręcznie malowane nie były by dziś tym, czym są naprawdę. Warto wiedzieć, że rozpuszczalniki stosuje się w celu rozrzedzenia farby olejnej, jak również przy czyszczeniu pędzli i palety po zakończeniu sesji malarskiej. Rozpuszczalniki produkowane w założeniu dla użycia artystycznego są w pełni lotne, co oznacza, że przy ulatnianiu się ich z mieszanki farby, nie pozostawiają one żadnego osadu, co ważne, aby obrazy olejne nie posiadały niechcianych przebarwień. Ciężkie, rozrzedzane domową metodą rozpuszczalniki, chociaż zdecydowanie tańsze, nie są jednak oczyszczone w stopniu oczekiwanym przez współczesnych malarzy. Tworzą one często lepką, kleistą powierzchnię pracy malarskiej, która nie będzie podlegała pełnemu wysychaniu, co w rezultacie okaże się, że obrazy w stylowych ramach, choć zachęcające stają się miejscem zbierania i przyklejania kurzy i innych pyłów skracających żywotność arcydzieła. Warto stawiać na oczyszczone pewne rozpuszczalniki i najlepiej zamawiać je w sklepie plastycznym.

 

Trzeci wymiar na płótnie

Przedmioty, które są malowane nie są płaskie, lecz trójwymiarowe. Posiadają one nie tylko szerokość i wysokość, lecz także głębie, a ponadto znajdują się zawsze w trójwymiarowej przestrzeni. Światło, dzięki któremu możemy te przedmioty zobaczyć pochodzi zawsze z jakiegoś źródła. Na dworze od słońca, a nawet, gdy jest pochmurno to z jaśniejszej strony nieba, w domu od okna albo od lampy. I zawsze te części przedmiotów, które są skierowane do światła posiadają walor najsłabszy – są najjaśniejsze, a te, które są od światła odwrócone posiadają walor najmocniejszy – są najciemniejsze. Te zaś części przedmiotów, które ustawione są względem światła bokiem lub pod niewielkimi kątami i po których światło się ześlizguje posiadają walory w różnych natężeniach szarości. Oddanie tego zjawiska w dziele sztuki nazywamy właśnie światłocieniem. Obrazy olejne dzięki niemu, rysując jakikolwiek fragment świata potrafimy pokazać, że nie jest on płaski, lecz trójwymiarowy. Dzięki prawidłowemu rozłożeniu walorów – plam czarnych, białych i pośrednich, każdy narysowany przez nas przedmiot zdaje się istnieć w prawdziwej przestrzeni.
Żeby jednak oznaczenie walorów było prawidłowe, koniecznie jest ustalenie, skąd pochodzi światło, a także, jaka jest jego siła. Siła waloru zależy nie tylko od barwy przedmiotów w naturze, ale też od siły i kierunku światła, dlatego tak ważne jest przy malowaniu ustawienie sztalugi, aby dobrać odpowiedni walor. Warto pamiętać, że od kierunku światła zależy, bowiem rozłożenie walorów świateł i cieni, a od siły światła – ich kontrasty stąd zamalowane podobrazie zyskuje swój niepowtarzalny trzeci wymiar. A u ciebie jak pada światło?

 

Naprawa pękniętych płócien

Los i sytuacje życiowe nie zawsze przynoszą nam kolory tęczy, zdarzają się chwilę gdy nasza ciężka praca dopracowywana całymi nocami może w jednej chwili ulec zniszczeniu przez wypadek, a nawet ingerencję złośliwego człowieka. Nieodpowiedni transport, wścibskie dłonie podczas wystawy malarskiej albo nieunikniony upadek i stało się nasz obraz ręcznie malowany posiada pęknięcie na płótnie malarskim! Czy drogocenny i podziwiany przez innych nie nadaje się już do powieszenia, czy straciliśmy naszą pracę? Nie! Pęknięte płótno można naprawić. Oczywiście samo pęknięcie płótna malarskiego niemające więcej niż pięć centymetrów jest do naprawy, to większe uszkodzenia mogą być niestety już nie do odtworzenia! Prostym sposobem na uratowanie pracy jest wykorzystanie innego kawałka płótna podklejając go od spodu, można też od spodu próbować wykorzystać klej wikol ewentualnie klej irygatorski. W chwili, gdy same podklejenie jest niewystarczające płótno malarskie musimy ratować grubą warstwą gesso nakładając ją od przodu i od tyłu. Obrazy olejne naprawiane gruntem niestety trzeba poddawać zabiegowi retuszowania, jeśli jest to malarstwo gładkie gdzie np. farby akrylowe są kładzione transparentnie to niestety retusz może być trudniej łatwiej naprawia się obrazy w stylowych ramach gdzie ich technika malowania to faktury tworzonych z farb olejnych.
 

Stabilność powłoki barwnej cz.2 ost.

Zasady, które sprawą że proces utleniania będzie reakcją sprzyjającą naszym zamierzeniom, praktyki pomagające wyłonić z koloru jak największą głębie i uprzyjemnić sobie pracę. Rozstawmy wygodnie sztalugi malarskie i zabierajmy się za informację!

Pierwszą podstawową sprawą jest unikanie podczas malowania dodawania zbyt dużej ilości rozpuszczalnika do mieszanki farby. Nadmierna ilość rozpuszczalnika rozrzedza chemiczną strukturę farby, nie dopuszczając do wiązania się farby z powierzchnią malarską i tworzenia powłoki strukturalnej. Pamiętajmy zawsze używać oczyszczonych rozpuszczalników wysokiej jakości, najlepiej w tym temacie odwiedzić sklep dla plastyków i zapytać się o rozpuszczalniki wysokiej jakości. Wbrew pozorom odpowiednio dobra terpentyna ma bagatelne znaczenie. Aby zapewnić świeżość terpentyny i jej przydatność w studio malarskim, zawsze powinna być ona przechowywana w hermetycznie zamkniętych butelkach, w ciemnym miejscu. Terpentyna, która uległa utlenieniu pozostawia lepki
osad, który może uniemożliwiać farbie schnięcie. Ostatnia najważniejsza sprawa! Gdy malujemy obrazy olejne pamiętajmy przestrzegać zasady „tłuste na chudym” i „grube na cienkim”. Techniki te zapewniają większą sprężystość nakładanym kolejno warstwom farby, co w efekcie zapewnia ich mniejszą podatność na pękanie.