Archiwa tagu: gesso

Malowanie farbą olejną i akwarelą cz.2

Po zagruntowaniu kartonu możemy na nim rysować jak na każdym rodzaju papieru, co więcej łatwiej jest go wycierać, nie pozostawiając śladów (pod warunkiem, że ołówek nie zarysował gessa). Zaznaczamy tylko ogólne kontury, nie zajmując się cieniami i innymi zbędnymi kreskami; farba sama dopasuje się do tych linii, więc lepiej nie przesadzać z rysunkiem. Artysta nakłada na tło pierwszy kolor: bladą zieleń powstałą ze zmieszania zielenie permanentnej, ochry i bieli. Potrzeba jej dużo by pokryła całe tło. Aby uzyskać jednolity odcień bez załamań (jak przy akwareli), użyjemy pędzle w kształcie wachlarza nakładając farbę rozcieńczoną w wodzie. Tam gdzie zieleń jest ciemniejsza, dodajemy więcej wody, by wyrównać odcień. Natomiast, jeśli ton jest zbyt jasny stosujemy więcej farby niż wody. Po zamalowaniu tła pokrywamy obrus Sjeną, nieco stonowaną i rozcieńczoną bielą. Jako że nie równe proporcje dają jaśniejsze i ciemniejsze odcienie, wykorzystujemy to jako zaletę, zaznaczając w ten sposób płaszczyzny i fałdy obrusa: jaśniejszą od reszty i krawędzie najciemniejszych fałd. Jest to łatwiejsze niż się wydawało, pracujemy szybko modelując rozświetlenia i cienie, wiedząc, że trzeba przestać, gdy efekt jest prawidłowy. Cienkim pędzelkiem zaczynamy malować kwiatek, który upadł na stół. Pracujemy płatek po płatku, starając się uzyskać różne natężenia czerwieni, warto wykorzystać wtedy wszystkie profesjonalne pędzle. W najciemniejszej partii nakładamy kilka warstw farby, aby lepiej kryła. Taki sposób pracy, czyli rysowanie i malowanie osobno każdego płatka, jest typowy dla akwarelistów.

Płótno malarskie do farb akrylowych cz.2 ost.

Płótna lniane czy lniano-bawełniane bez problemu mogą być stosowane w technikach zarówno olejnych jak i akrylowych, różnice w doborze płótna malarskiego do farb akrylowych zaczynają się na etapie gruntowania, jakie więc zagruntowane płótno malarskie wybrać, aby bez problemu cieszyć się z wykorzystywania techniki akryli?
Konsensusem między lepkością, a chłonnością jest płótno malarskie uniwersalne przygotowane pod malowanie farbami olejnymi jak i akrylowymi nie mniej jednak każdy sklep plastyczny zdaje sobie sprawę, że nawet hobbystyczne uprawiane kunsztu sztuki wymaga najlepszej jakości materiałów malarskich toteż często na półkach można spotkać gotowe płótna przygotowane typowo dla akryli. Nie zawsze jednak każdy stawia na gotowe materiały, płótno malarskie pod farby akrylowe można przygotować sobie samemu kładąc odpowiedni grunt. Jeżeli artysta chce sam zagruntować płótno, najlepiej, aby nałożył jedną lub dwie warstwy gessa. Im więcej warstw tym mniej chłonne płótno malarskie i tym delikatniejsza tekstura splotu. Nie ma ograniczeń, co do liczby warstw, które można nakładać, tak, że da się uzyskać nawet gładką powierzchnię, bez śladów włókien. Do gessa można też dodać pigmentu, by uzyskać kolory grunt lub innych dodatków różnej grubości (piasek, marmur, pumeks, aby wykończenie obrazu miało wyraźną teksturę. Należy dodać, że można nałożyć grunt przezroczysty, tak, aby wykorzystać w obrazie naturalną barwę podłoża. Robi się to za pomocą medium akrylowego lub kilku warstw bezbarwnego żelu. Ważne jest by grunt wypełnił pory tkaniny, tworząc podkład pod farbę. Płótno malarskie to dopiero baza do tego, co stanie się z nim w naszych dłoniach, to jak wykorzystamy jego powierzchnię i przygotujemy grunt świadczy o naszym profesjonalnym podejściu!

Grunt to Hiszpańska biel?

Tytułowa biel hiszpańska to nic innego jak dobrze znane i rozpowszechnione w świecie mediów malarskich gesso. Grunt gesso stosuje się w wielu technikach zarówno przy malowaniu farbami akrylowymi jak również i przy wykorzystaniu farb akrylowych. Grunt sprzedawany pod nazwą Hiszpańska biel jest to biała, kryjąca, matowa kryjąca pasta zawierająca w sobie biel tytanową i podobną ilość kredy, dzięki czemu jest elastyczna i bardzo łatwo ją polerować po wyschnięciu. Można śmiało powiedzieć, że jest to syntetyczna wersja tradycyjnego gruntu stosowanego w malarstwie temperowym na drewnie, które rozwijało się w okresie gotyku. Dziś podobnie jak wtedy niektórzy artyści urozmaicają grunt, by tworzyć żłobienia, na których potem malują. Można używać bieli hiszpańskiej d gruntowania płótna, papieru i kartonu, farby akrylowe dobrze do niej przylegają nie łuszczą się po wyschnięciu, nie odpadają są idealnie związane z podłożem. Aktualnie sklep plastyczny posiada grunt biel hiszpańską w pojemnikach dochodzących nawet do kilku litrów. Wiele osób zapomina o jednej charakterystycznej rzeczy, biel hiszpańską można łączyć z kolorami i innymi dodatkami, większość mediów malarskich nie reaguje chemicznie z tym gruntem. Na rynku materiałów plastycznych niektórzy producenci sprzedają ten grunt w połączeniu z pastelami, co może dać bazę do wielu ciekawych artystycznych zobrazowań.

Mieszanie kolorów olejnych

Świat akcesoriów malarskich w chwili obecnej oferuje nam zestawy farb w podstawowym wymiarze sześciu tubek bądź słoiczków oraz w tym rozszerzonym, gdzie znajdziemy farby olejne o 12 różnych kolorach o całkowicie odmiennej temperaturze. Niekiedy na rynku można spotkać tzw bonusy, czyli zestawy farb posiadające 18, a nawet 24 kolory, w których skład wchodzi puprupra, złoty oraz tak często poszukiwany kolor cielisty potrzebny do malowania portretów. Warto jednak chwilę zastanowić się nad doborem farb olejnych i zakupem tak dużej ilości, ponieważ posiadając już 6 czy 12 kolorów możemy tworzyć dziesiątki różnych odcieni tworząc barwy tzw niepowtarzalne. Dodanie farby do farby na palecie malarskiej w środowisku malarskim nazywane jest mieszaniem kolorów. Celem mieszania kolorów jest chęć stworzenia większej liczby opcji kolorystycznych, przy jednoczesnym wykorzystaniu minimalnej liczny farb w różnych odcieniach. Wszystkie pigmenty wykorzystywane przy komponowaniu gam farb Maries są wybierane z myślą o stworzeniu zrównoważonego spektrum, pozwalającego malarzowi na łączenie ze sobą różnych kolorów, w sposób przynoszący oczekiwane efekty. Aby ułatwić lepsze zrozumienie sposobów, w jakie poszczególne pigmenty mogą wpływać na rozwój indywidualnej wrażliwości kolorystycznej płótna malarskiego sklep dla plastyków posiada tablice ze wskazówkami i wzorniki, dzięki którym znajdziemy farby olejne, których połączenie da nam upragniony kolor. Warto zdać sobie sprawę, że mieszanie kolorów to oryginalna sztuka często niepowtarzalna dwa razy mieć świadomość, że na kolor wpływa również grunt, rozpuszczalnik i pozostałe media malarskie, jakie wykorzystujemy do tworzenia pracy.
 

Grunty malarskie i ich rodzaje cz.2

Wiele z technicznych problemów, na jakie natykają się malarze, związanych jest ze słabą jakością substancji gruntujących, co drugi trzeci problem nie wynika jednak ze złej jakości medium malarskiego, a nieodpowiednich proporcji gruntu wytwarzanego w pracowni. Grunty oferowane przez sklep plastyczny zapewniają dobre rezultaty i komfort pracy dzięki kontroli tekstury podłoża, poziomu absorbcji farby i dopasowania koloru. Tak naprawdę podstawowymi mediami na rynku są dwa rodzaje gruntów zapewniające m.in. bazę do pozostałych pochodnych produktów. Tu wyróżniamy grunty akrylowe jak i zaprawę olejną. Grunty akrylowe służą do gruntowania podłoża prac nie tylko opartych na technikach akryli, a możliwe jest ich wykorzystanie przy dziełach wykonywanych technikami olejnymi. Są to substancje szybkoschnące, które nie wymagają użycia klejonki pod spodem. Akrylowy grunt Gesso ma największą siłę krycia i jest najlepszym gruntem, przy nakładaniu jednorazowej powłoki. Kolejnym rodzajem jest zaprawa olejna. Warto odwiedzić sklep plastyczny i wziąć choć małą próbkę tego medium. Nadaje ona cechy tradycyjnej bazy malarskiej; powierzchnia nabiera nieco bardziej intensywnego połysku i gładkości charakterystycznej dla gesso. Płótno malarskie zaprawione gruntem olejnym może poluzowywać się w nieco mniejszym stopniu niż płótno zagruntowane zaprawą akrylową. Znając możliwości i charakterystykę gruntów malarskich nie tylko sprawimy sobie komfort malowania, ale także zabezpieczmy naszą pracę na lata.

Naprawa pękniętych płócien

Los i sytuacje życiowe nie zawsze przynoszą nam kolory tęczy, zdarzają się chwilę gdy nasza ciężka praca dopracowywana całymi nocami może w jednej chwili ulec zniszczeniu przez wypadek, a nawet ingerencję złośliwego człowieka. Nieodpowiedni transport, wścibskie dłonie podczas wystawy malarskiej albo nieunikniony upadek i stało się nasz obraz ręcznie malowany posiada pęknięcie na płótnie malarskim! Czy drogocenny i podziwiany przez innych nie nadaje się już do powieszenia, czy straciliśmy naszą pracę? Nie! Pęknięte płótno można naprawić. Oczywiście samo pęknięcie płótna malarskiego niemające więcej niż pięć centymetrów jest do naprawy, to większe uszkodzenia mogą być niestety już nie do odtworzenia! Prostym sposobem na uratowanie pracy jest wykorzystanie innego kawałka płótna podklejając go od spodu, można też od spodu próbować wykorzystać klej wikol ewentualnie klej irygatorski. W chwili, gdy same podklejenie jest niewystarczające płótno malarskie musimy ratować grubą warstwą gesso nakładając ją od przodu i od tyłu. Obrazy olejne naprawiane gruntem niestety trzeba poddawać zabiegowi retuszowania, jeśli jest to malarstwo gładkie gdzie np. farby akrylowe są kładzione transparentnie to niestety retusz może być trudniej łatwiej naprawia się obrazy w stylowych ramach gdzie ich technika malowania to faktury tworzonych z farb olejnych.
 

Gruntowanie powierzchni pod akryle

W chwili, gdy staniemy się właścicielami nowego kompletu farb akrylowych, posiadamy płótno malarskie, blok akrylowych bądź innego rodzaju karton, na który chcemy zacząć nanosić farby akrylowe pada pytanie, czym zagruntować naszą powierzchnię aby bezpiecznie nanosić farby akrylowe. Przygotowując naszą powierzchnię musimy wziąć poprawkę na właściwości farby akrylowych, które rozrabiamy z wodą, grunt musi być odporny na rozmiękanie nie może rozpuszczać się pod wypływem wilgoci, a tworzyć jak najlepszą powierzchnię do nałożenia farb akrylowych. Farby akrylowe dają możliwość wykorzystania kilku sposób na gruntowanie.
Pierwsze najszybsze to gesso akrylowe, gessem akrylowym możemy nawet pokrywać podkład bez wcześniejszego klejenia klejem kostnym, jeśli natomiast posiadamy płótno malarskie to możemy wykorzystać np. polioctan winylu lub rozrzedzone mleczko akrylowego. Na sklejce czy płycie mdf możemy też przekleić tym samym lub również, jeśli mamy takową możliwość odwiedzić sklep dla plastyków i zakupić gesso. Niskobudżetowym sposobem na gruntowanie pod farby akrylowe jest zamalowanie powierzchni farbą emulsyjną, jednakże ma to swoje minusy w postaci mniejszej trwałości obrazu, farba nakładana na powierzchnię emulsji bardziej ślizga się niż przy gesso, nie wszystkie emulsje ze sklepów budowlanych staną się idealnym gruntem, o czym często dopiero przekonamy się w praktyce.