Archiwa tagu: farby akwarelowe

Guma arabska

p>Tytułowa guma arabska często spotykana jest w sklepach plastycznych jako oddzielne medium sprzedawane w plastykowych opakowaniach bądź słoiczkach. Jak działa i jak wygląda jej zastosowanie w praktyce? Dodanie gumy arabskiej do farby akwarelowej ma potrójne działanie: opóźnia czas wysychania farby, dając artyście więcej czasu na wykonanie pracy malarskiej i obróbkę detali, bądź też pracę ‘mokre na mokrym’; dodatkowo nadaje pracy wykonanej akwarelami transparentność i zwiększa połyskliwość warstwy barwnej. Powierzchnie pociągnięte farbą połączoną z gumą arabską będą charakteryzować się większą głębią, jak również sprawiać wrażenie większej świetlistości niż przy nałożeniu samej farby akwarelowej. Guma arabska jest zwykle łączona z warstwą farby akwarelowej, ale może być również dodana do słoiczka z wodą, jeśli artysta zdecyduje się na zastosowanie gumy arabskiej podczas wykonywania całej pracy. Guma arabska nie powinna być używana bezpośrednio z buteleczki, ponieważ grube powłoki będą kruche i łamliwe, niektórzy artyści eksperymentują, mając farby olejne dodają opisywanego medium, jednakże taki proces jest uznawany za niekonwencjonalny i nie zalecany gdy malujemy olejną techniką. Wykorzystanie mediów malarskich nie zawsze jest wymagane, jednak ich dodatek może w wielu przypadkach nadać pracy barw i nowej duszy.

Akwarela jak zacząć?

W życiu przychodzi taki moment, gdzie uśpione zainteresowania z przeszłości powracają, pęd pracy zwalnia, a my pragniemy zrobić coś dla samego siebie przelać swoją kreatywność na płótno malarskie i zacząć hobbystycznie malować. Na początku warto wiedzieć, że akwarela jest jedną z najtrudniejszych technik malarskich, warto sięgnąć do poradników czy książek, znanych pod nazwą tutoriali, jednak wiedza teoretyczna nie odda tego, co dzieje się na powierzchni. W chwili, kiedy posiadamy już zestawy malarskie z pędzlami do akwareli najlepiej zacząć z malowaniem barwnych plam na papierze. Najlepiej wybrać papier specjalny o odpowiedniej podwyższonej gęstości, delikatnie szorstki mniej gładki. Rozchodzenie się farby na mokrych powierzchniach jest w akwareli bardzo ważne. Eksperymentujmy, więc z mieszaniem koloru i porównywajmy jak kolory wyglądają po wyschnięciu. Pamiętajmy, że papier trzeba napiąć przed malowaniem inaczej strasznie się pomarszczy. Farby akwarelowe do pierwszych prób nie muszą być wyszukane, mogą być w kostkach, choć zestawy malarskie zawierające tubki także nie sprawią problemu. Przy malowaniu pozwólmy sobie na dużo swobody, niech farba rozpływa się, ale tylko tam gdzie chcemy. O akwareli chodzą pogłoski, że jest techniką lekką i zwiewną, wynika to z tego, że farby schną szybko, a papier nie wybacza błędnego ruchu pędzla, także mieszanie kolorów na powierzchni jest utrudnione, my twierdzimy, że farby akwarelowe są wdzięczną techniką dla osób podchodzących do malowania z fantazją.
apple software downloads

765qwerty765

Charakterystyczne obrazy akwarelowe cz.2

p>Tocząc rozważania na temat farb akwarelowych warto wiedzieć też, że istnieją również farby akwarelowe kryjące, głównie gwasze i biel kryjąca. Bieli głównie używa się technice transparentnej, na przykład, gdy artysta maluje na papierze barwnym lub w kolorze złamanej bieli, a chce uzyskać złamane światło. W swej wersji podstawowej malowanie akwarelą to efektywny i czysty sposób pokrywania kolorem rysunków w ołówku. Dzięki dodaniu kilku kolorów zwykły rysunek może stać się bardziej efektywny. Malarstwo akwarelowe nie jest gorsze niż farby olejne, daje wspaniałe możliwości wydobycia efektów kolorystycznych. Przy lawowaniu farbą transparentną na bieli papieru widać czyste barwy pigmentów. Nawet, kiedy kolory są nałożone jeden na drugi, dzięki transparentności akwareli widoczne są cienkie warstwy kolorów. Można tu także osiągnąć tu efekty kolorystyczne łączeniu kolorów nasyconych i nienasyconych. Pigmenty farb akwarelowych niczym się nie różnią od pigmentów innych farb oferowanych przez sklep plastyczny, dlatego, że wyrób ich nie różni się bardzo od wyrobu innych. Jeżeli chodzi o mieszanie kolorów to teoretycznie jest możliwe uzyskanie każdej barwy. W technice akwareli stosowane są dwa podstawowe sposoby mieszania kolorów. Pierwszym jest dosłowne mieszanie na płytce zaś drugim nakładanie jednego koloru na drugi.  Warto wejść w świat akwareli poznać dostępność akcesoriów malarskich do tej techniki, istnieją profesjonalne pędzle, naczynia do mieszania oraz media malarskie, które jeszcze bardziej urozmaicą i wspomogą nasze akwarelowe prace.
 

Charakterystyczne obrazy akwarelowe cz.1

Wiele pisze się i mówi o malowaniu farbami akwarelowymi, to one stają się niekiedy pierwszą techniką hobbysty rozpoczynającego przygodę z malarstwem, to je wybierany na pierwszy rzut odwiedzając sklep dla plastyków. Mimo swej prostoty i wykorzystywania wcale nie odbiegają wielce od największych obrazów malowanych farbami olejnymi. Warto poznać trochę cech charakterystycznych przekonać się co powoduje tą ogólną fascynację do farb akwarelowych.  Obrazek wykonany akwarelą dzięki widocznym śladom pędzla pozwala odczytać sposób jego namalowania i wczuć się w jego autora .Dzieje się tak dlatego, bo cechą charakterystyczną akwareli jest jej transparentność. Tak samo jak w przypadku farb olejnych czy akrylowych nie można na położonej już farbie nic już ukryć. Akwarelę możemy już czytać dzięki jej transparentności. Większość osiągniętych efektów polega na tym ,że światło przenika przez farbę i odbija się od papieru poprzez warstwę nie kryjącej farby akwarelowej. Im więcej farby zostało nałożonej na płótno malarskie i im ciemniejsze jest lawowanie ,tym mniej światła się odbija. Przy malowaniu farbami kryjącymi promienie światła odbijają się od farby, a nie od papieru, gdyż farba jest zbyt gęsta, aby przepuścić światło.

 

Papier do akwareli cz.2 ost.

Wiemy, że gramatura oraz brak pomarszczenia to określenie dobrego bloku do akwareli, jednak szukamy dalej w domowych szafkach czegoś, na czym można by było nanieść nasze farby! Pierwsze, co przychodzi nam do rąk to papier z bloku technicznego, grubość sztywność wydaje się dość dobra! Czyżbyśmy znaleźli nasze odpowiednie podłoże? Otóż nie! Wizualnie wszystko wygląda na odpowiednie podłoże jednakże blok techniczny często ma gramaturę od około 200 g/m2, jego jakość pozostawia wiele do życzenia, profesjonalne pędzle potrafią w szybki sposób sprawić, że jego powierzchnia zacznie się mechacić, nawet wykorzystywanie pędzelków z włosia naturalnego nie będzie czymś, co zmniejszy ten efekt. Wiele bloków technicznych ma problem z rozwarstwianiem podczas naciągania nie mówiąc już o zbyt ostrej fakturze, która czasem nadaje dziwne efekty przestrzenne naszej pracy, których aktualnie sobie nie życzymy. Zwykły papier od drukarki czy ksera o gramaturze 90 czy 130 do farb, w których stosuje się wodę, to zwykłe nieporozumienie, nawet plakatówki potrafią szybko go rozmoczyć! Dobrym rozwiązaniem jest papier czerpany kiedyś wykorzystywany do zajęć techniki szkolnej, czasem może gdzieś w szafce uchować się, choć kilka arkuszy, wtedy nasze zestawy farb akwarelowych będą miały odpowiednie pole do popisu. Oczywiście papier czerpany to dziś wydatek dość mocno uderzający po kieszeni, ale można się zdziwić ile dobroci kiedyś schowaliśmy w piwnicy czy ukryliśmy na strychu! Warto próbować wykorzystywać różne rodzaje papieru, próbować wykorzystywać pedzle na tych kupnym i zachowanych w domu arkusza i znaleźć produkt posiadający jakość i niską cenę!

 

Papier do akwareli cz.1

Często z braku funduszy czy możliwości, a niekiedy z szybkiego natchnienia sięgamy do domowe kartki i bloki, na które próbujemy nanosić farby akwarelowe, jednak, dlaczego później nasze prace nie są takie jak na specjalnym papierze o podwyższonej gramaturze, czy bloki techniczne, kartki domowe białe nie nadają się do wykorzystania w malarstwie akwarelowym?

Czy ktoś kiedyś zastanawiał się nad tym, czemu osoby zawodowo zajmujące się malowaniem akwarelami noszą ze sobą tuby rysunkowe? Większość osób malujących w plenerze przenosi w nich odpowiedni papier. Niczym konkretnym byłoby wymienianie nazw firm i producentów. Najważniejsze w papierze do akwareli są kryteria określające cechy naszego podłoża. Najważniejsze z nich to grubość papieru określoną w g/m2 (oczywiście im grubszy tym lepiej, około 300g/m2, każdy sklep dla plastyków posiada tanie papiery w swoim asortymencie) oraz co istotne sklejenie kartek. Co to znaczy? Otóż sklejone ze sobą kartki w bloku powodują brak efektu warczenia się papieru, nie powstają tutaj zagięcia, a sama faktura pozostaje nienaruszona! Jeśli sklep plastyczny nie był miejscem, który odwiedzaliśmy można poszukać w domu odpowiednich kartek, warto jednak zwrócić uwagę na ich fakturę pomarzenie. Tylko, dlaczego zwykła karta a4 z bloku szkolnego będzie nie odpowiednia?
 

Płyny maskujące w akwarelach

Przeglądając półki sklepowe zauważamy trzy rodzaje płynów maskujących wykorzystywanych w malarstwie akwarelowym.
1. Tradycyjny
2. Bezbarwny
3. Permanentny
Co kryje się pod tymi rodzajami, jak odwiedzimy sklep plastyczny, który płyn maskujący wybrać i kiedy go wykorzystywać?
Tradycyjna odmiana płynu maskującego ma delikatne zabarwienie żółci, wykorzystuje się jak na w malarstwie pierwszy rzut, najlepiej widoczną maskę daje na białym papierze. Jeśli odłożymy w kąt tuby rysunkowe, a nasze podłoże to coś innego niż biała kartka to tu najlepszym rozwiązaniem będzie maska bezbarwna. Jest ona szczególnie zalecana, gdy chcemy ukazać w pełnej okazałości fakturę płótna. Bezbarwną maska jest kładziona w następnej kolejności, gdy mamy już naniesione kolory. Ostatni spotykany typ maski potocznie nazywanym permanentnym w praktyce jest nie usuwalny i miesza się z go z kolorem farby. Najlepiej nadaje się on do tworzenia liści czy małych gałązek by podobnie jak wosk odpychać kolejne nakładane kolory, które są wykorzystywane np. do malowania nieba. Sam płyn permanentny można kłaść już na zakończone obrazy ręcznie malowane wtedy posłuży również jako warstwa ochronna.

 

Akwarela i akryl

Czym różnica się farby akrylowe od akwareli czy jest możliwość połączenia tych dwóch technik malowania? Niby to tak naprawdę podstawy malarstwa, ale wiele osób dopiero rozpoczynających przygodę w tym najwspanialszym hobby na świecie często zadaje niekonwencjonalne pytania! Warto zdać sobie sprawę, że akwarela to technika mokra, a farby akrylowe tworzą powierzchnie kryjącą co oczywiście da pewną możliwość pokrycia akwareli, natomiast nigdy akwarele nie pokryją akrylu. Bardziej zaawansowaną różnicą miedzy tymi dwoma technikami jest transparetność.
Akwarela jest transparentna i starsze warstwy mogą się rozpuszczać pod wpływem górnych. Poza tym jest bardziej delikatna od farby akrylowej, szybko wchłania wodę. Rozcieńczone pigmenty nie pokrywają całkowicie faktury papieru, lecz pozostawiają ją dobrze widoczną. Z tego względu na efekt końcowy bardzo duży wpływ ma barwa i faktura samego papieru. Same farby akrylowe posiadają jako spoiwa żywice poliakrylowe, w których są zawieszone cząstki pigmentu. Tworzą trwałe, nieżółknące i elastyczne powłoki, zwykle o wykończeniu półmatowym, rzadziej błyszczącym. Jeśli już pragniemy zakupić zestawy farb akwarelowych i akrylowych warto pamiętać, że akwarele rozmiękczą tylko powierzchnię akryli i ich położenie na zwykły utworzony laserunek stanie się wręcz niszczące dla naszej pracy.

Mocne Oleje słabe akwarele cz.2 ost.

Tysiące portfolio absolwentów i strony główne galerii sztuk wypełniają oleje, w śród nich można na palcach jednej ręki ukazać obrazy malowane akwarelami, dzieje się to nie tylko przez tendencję rynkowe i szybkość schnięcia, ale przez różnice, które w szczególny sposób dzielą te dwa rodzaje farb. Farby olejne pozwalają na bieżąco nanosić poprawki, wprowadzać korekty, podkreślać niektóre barwy i zastanawiać się nad pozostawionymi pustymi polami. W olejach podobrazie może być wypełniane nawet i przez kilka dni bez obawy o wpływ na końcowy efekt obrazu, w akwarelach nie występuje taki efekt. Tu każde drzewo, korzeń i bryła na obrazie musi być przemyślana, w głowie musimy stworzyć sobie już gotową wizję kolorystyczną, jaka zapełni płótno malarskie. Przewidywanie układanie kompozycji malarskiej to czynnik, który wyklucza wiele umysłów sprawiając, że akwarele przez wzgląd psychologiczny nie techniczny stają się mówiąc prostolinijnie trudne! Myślenie wizyjne i jego szybka realizacja to próg, który ciężki jest do pokonania! Na pewno nie można zarzucać akarelystom ułomności bo malują wykorzystując farby wodne, to od nich pochodzą obrazy w stylowych ramach, które zapełniają najdroższe galerie. Dobrze skomponowana akwarela nawet charakteryzująca się dużą rozpiętością totalną potrafi osiągnąć szczyty i na równi konkurować z olejami! Malarstwo akrylowe jest i będzie dopóki istnieje siła ludzkiej wyobraźni i umiejętności przenoszenia jej na płótno malarskie.

Miód i akwarele

Poradników i tutoriali opisujących malowanie farbami akwarelowymi na rynku wydawniczym jest niezliczona liczba, w samej sieci można znaleźć e-booki opisujące materiały plastyczne jak i techniki malarskie. Niektóre adnotacje wskazują na łączenie miodu i akwareli, dokładniej wskazują na smarowanie farb delikatną warstwą, która w przypadku braku substratu może być zamieniona na glicerynę bądź gumę arabską, tylko czy wykorzystywanie rad sięgających korzeniami VIII wieku sprawdzi się przy nowoczesnych akcesoriach malarskich, jakie oferuje sklep dla plastyków?
Nowoczesne akwarele czy sprzedawane przez internetowy sklep dla malarzy czy stacjonarnie posiadają w sobie jako składnik zarówno miód jak i gumę arabską. Dane składniki dodawane są do pigmentów w celu zwiększenia żywotności farby i wydłużenia możliwości ich wykorzystywania! Ile razy mieliśmy, że kostka akwareli zamieniła nam się w kamień i nawet rozmiękczana wodą nie miała już tego samego koloru? Miód w akwarelach ma za zadanie powstrzymania efektu parowania wody dać lepszą konsystencję naszemu akcesorium, w przypadku, gdy posiadamy nowe zestawy malarskie nie warto eksperymentować z gliceryną i modem, ponieważ struktura naszej farby jest już dawno zabezpieczona tymi składnikami! Wiele metod i technik z poprzednich wieków dziś została niezmieniona, nowoczesność wpłynęła jednak pozytywnie na farby i akcesoria malarskie.