Archiwa tagu: akryle

Malowanie wzoru na obrusie akwa-olejem cz.2

p>Ostatni etap pracy poświęcony jest dopracowaniu wzoru na obrusie. Jak wspomnieliśmy wcześniej? Jak wspomnieliśmy wcześniej należy pracować bez przesady, bo każdy zbędny szczegół uczyniłby kompozycję ornamentalną. Opadający fragment obrusu namalowano swobodnymi, energicznymi pociągnięciami pędzla wydobywając kształty i detale wzoru bez zbędnej przesady. Ważne jest by dopasować wzór do układu fałd i by urwał się on tam gdzie są zmarszczki, co pozwoli właściwie oddać kształt obrusu. Nie jest to trudne, jeśli najpierw dobrze się zastanowisz. W rzeczywistości, gdy narysowano już kontury wzoru wystarczy przyjrzeć się modelowi, aby rozwiązać problemy poszczególnych fragmentów. Skończywszy obrus, wracamy do liści i pędów, dodając nieco szczegółów. Niektóre kwiaty rozjaśniamy za pomocą delikatnych impastów. Dzieło jest teraz skończone, mimo że nie widać jakichś poważnych błędów brakuje nieco kontrastu pomiędzy łodygą a stołem w tle. Na tym etapie trudno by było to poprawić: nie da się zmienić tła, bo wtedy z kolei gałązka odcinałaby się zbyt mocno. Decydujemy się jedynie na pokrycie obrusu w dolnej lewej partii szarością, która ma przedstawiać podłogę. W ten sposób stół zaczął odcinać się od tła. Przyciemniliśmy także zieleń, ale tylko w dolnej części tam gdzie kontrastuje z bielą dzbanka. Otrzymaliśmy w efekcie ciemniejszy pas na ścianie. Rezultat zgadza się z celem pracy i sposobem malowania. Obraz ten to dobry przykład na to jak można wykorzystać farby akrylowe: w bardzo podobny sposób, jakby malowało się temperą pracując w kilku etapach, podczas gdy podstawowe kolory określają kolejne warstwy na doskonale gładkiej powierzchni, co pozwala zaznaczyć nawet najdrobniejsze szczegóły.

Płótno malarskie do farb akrylowych cz.1

Stosowane w czasach, gdy elektryczność, drukarnie czy cywilizacja były tylko marzeniem przodków, wykorzystywane przez największych mistrzów, ponadczasowe i zatrzymujące myśli, które okrzyknięto wielkimi, płótno malarskie. Czym jest i jakie są jego rodzaje w odniesieniu do farb akrylowych?
Dobierając płótno malarskie do technik akrylowych wbrew pozorom i chwytom marketingowym wielu sklepów nie ma tutaj podziału na farby olejne i akrylowe, płótna malarskie wykorzystywane w olejach z sukcesem wykorzystamy malując akrylami i odwrotnie. Lepszej jakości płótna malarskie wytwarzane są z lnu, mieszanki lnu i bawełny lub samej bawełny. Różnica półcień przeznaczonych do olei i akryli zaczyna się dopiero na etapie gruntowania. Grunt pod farby olejne jest dość tłusty, dlatego akryle nie przylegałyby do niego zbyt dobrze, oczywiście, jeśli zakupimy zagruntowane płótno malarskie pod farby olejne można obejść tą niedogodność przecierając powierzchnię alkoholem, choć nie jest to sposób najlepszy, bo istnieje ryzyko, że po ukończeniu malowania obrazu farba zacznie się łuszczyć. Nie nadaje się także grunt zbyt chłonny, chyba, że artysta z założenia chce osiągnąć efekt matowy. W każdym przypadku malowanie na płótnie malarskim, które bardziej wchłania jest bardziej pracochłonne, trudniej tu nakładać cienkie lawowania, a czasem jest to wręcz niemożliwe. Jakie płótno wybrać pod farby akrylowe i jako ona powinno być zagruntowane?

 

Piaskowa Moizaka akrylami

Farby akrylowe w odróżnieniu od innych technik są idealną podstawą do łączenia różnorodnych technik malarskich i wykorzystywania niekonwencjonalnych materiałów takich jak bibuły, skrawki płótna, brokat, piasek czy niewielkie plastikowe dodatki na obrazie. Dzięki właściwością, jakie dają syntetyczne farby akrylowe możemy w łatwy sposób stworzyć piaskową mozaikę na płótnie malarskim w tym celu musimy najpierw zgromadzić materiały, a następnie wziąć się za tworzenie! Standardowo do tworzenia mozaiki piaskowej potrzebne będzie podobrazie 3D 30×30, szpachelka malarska, Farby akrylowe w kolorach: Żółty, Purpura, Ciemnoniebieski, Biel tytanowa do tego wszystkiego piasek z plaż i ołówek pastelowy. Zaczynamy od tworzenia linii ołówkiem pastelowym, gdzie ewentualne pomyłki usuwamy gumką. Pierwsze trzy akrylowe kolory mieszamy w celu uzyskania odpowiadających nam odcieni. Na samej palecie malarskiej mieszamy piasek, wodę i farby akrylowe, nasza mikstura powinna być dość zwartej i gęstej konsystencji, którą to uzyskujemy poprzez dodawanie piasku. Wcześniej wyszczególnioną szpachelką malarską nakładamy konsystencje na podobrazie. Farby syntetyczne akrylowe Phoenix dzięki swoim właściwościom bardzo łatwo przylgną do podłoża nawet z piaskiem.

Sposób na plener

Wyjazdy i konkursy plenerowe to pewne wyzwanie i możliwość ukazania własnych malarskich możliwości. Warto jednak wiedzieć, że tworzenie dzieł podczas takich konkursów różni się od tych malowanych w zaciszu własnej pracowni. Tu nie tyko spotkamy nieznane sobie sztalugi malarskie, a będziemy poddani rygorowi reguł i zasad, które często określają tematykę obrazu. Możemy się nie zgadzać protestować jednak nie zawsze wolna amerykanka jest wątkiem naszej pracy. Istnieje jeden prosty sposób by w zgiełku myśli, nacisków poradzić sobie z malarstwem plenerowym. Jeśli trzymając pędzle czujemy się niepewnie, a chcemy zrobić coś szybko najlepiej wziąć 3 podstawowe kolory czerń, biel i czerwień i działaj. Ważne w malarstwie pelengowym jest, aby nie słuchać rad osób trzecich, często ponad dwadzieścia kolegów malujących obok będzie gorszym wyjście z sytuacji niż własny głos. Podejście psychiczne do podobrazia zawieszonego na sztaludze to rzecz najważniejsza. Nie można starać się malować obrazów za wszelką cenę, bardziej trzeba traktować to jako warsztat kunsztu, chwila ćwiczeń, a nawet dobrą zabawę. Kolejną techniczną metodą może stać się sam szkic na płótnie malarskim, który później zapełni laserunek i odpowiednio dobrany światłocień. W plenerowych konkursach można spotkać też osoby, które odkładają farby olejne na poczet akryli czy farb plakatowych w ten sposób o wiele bardziej skracając proces schnięcia swoich prac, przez co mogą stworzyć jednego dnia więcej dzieł! Zima ma to do tego, że niedługo się skończy i znów weźmiemy w dłoń sztalugi plenerowe i wyruszymy na bezkresne szlaki.

 

Akrylowe pokrywanie

Jedn? z cenionych w?a?ciwo?ci farby akrylowej jest jej dobre krycie, zachowanie mocnych kolorów przy niskiej przezroczysto?ci nadaje obrazom swoistego wyd?wi?ku i waloru barw. W chwili gdy farby akrylowe na obrazie zapewniaj? do?? mizerne krycie, a kolor nie zawiera odpowiedniego pigmentu i nie tworzy mocnej pokrywy podmalunków nie jest to wina zestawu farb jaki zaoferowa? nam sklep plastyczny, a jeden z cz?sto wykonywanych b??dów wyst?puj?cy w malarstwie akrylowym. Efekt wychodzenia koloru z t?a nadaj?cy brudz?ce plamy nowej wierzchni k?adzionej jest najcz??ciej spowodowany zbyt obfitym wykorzystywaniem wody do malowania farbami akrylowymi. Uwag? powinno zwróci? si? równie? na proces mieszania. Farby akrylowe nie mieszajmy z biel? tylko po to ?eby uzyska? efekt krycia, u?yjmy innych odcieni, bli?szych barwie któr? chcemy zwi?kszy? nieprze?roczysto??. Do czerwieni mo?emy doda? ró?nego rodzaju ochr, du?o z nich ma tendencje kryj?ce wi?c i efekt b?dzie lepszy. Je?li taki problem dotkn??by farby olejne to spraw? za?atwi?by werniks retuszerski natomiast malowanie akrylowe wymaga zwrócenia najwi?kszej uwagi na stosunek farby do wody, warto nie szcz?dzi? farby zbyt ma?a jej ilo?? nak?adana i mieszana na palecie spowoduje uszczerbek na naszym obrazie.

Szkic węglem i farby akrylowe

Często pod wpływem euforii siadamy w dłoń bierzemy kawałek węgla rysunkowego i tworzymy mając wizję przed oczami! Powstaje wspaniały rysunek z widocznymi, cieniami i półcieniami kreskami i podkreślonymi liniami idealnie odwzorowującymi perspektywę, jednak, co się stanie, jeżeli na nasz szkic chcielibyśmy nałożyć farby akrylowe? Czy nasza praca zyska barw mocnego pigmentu, a może stanie się wręcz wielką katastrofą?
Nakładanie farby akrylowej nie zleżenie, w jakim rozcieńczeniu z wodą czy dostępnym w sklepie dla plastyków medium malarskim na szkic wykonalny węglem nie stworzy nam obrazu, a wielki nieład na płótnie malarskim czy na bloku fakturowanym. Farby akrylowe zabrudzą się węglem, ich struktura przejdzie niewielkimi opiłkami, a wynikiem stanie się potoczny wielki bród! Można jedynie pokusić się o delikatne podkreślenie najmocniejszych cieni w tym celu pomocne będą pędzle precyzyjne, które naniosą na karton niewielką ilość farby. Świat eksperymentów należy do odważnych można spróbować wykorzystać lakier zabezpieczyć węgiel na powierzchni, a następnie wykorzystać farby akrylowe, jednakże nikt nie daje gwarancji, jaki będzie efekt trzymania się akryli powierzchni utworzonej przez media malarskie.

Złoty kontur w akrylach

Wiele sprzedawanych obrazów, zachwycają równomiernym rzucającym się w oczy konturem koloru srebrnego czy złotego, jednak, gdy chcemy powtórzyć tą sztukę na własnym dziele okazuje się, że powstaje pewien problem natury technicznej i materiałowej! Jak wykonać ją poprawnie, jakie materiały plastyczne użyć?
Gdy wykorzystujemy farby akrylowe istnieje kilka sposób na wykonanie konturu!
– technika "prostoztuby" tu wykorzystywane są akryle metaliczne zazwyczaj sprzedawane są w małych tubkach
– zakup konturówek artystycznych, których końcówka odpowiednio prosto pozwoli uzyskać pożądany efekt
– W chwili, gdy używamy farby akrylowe w słoiczkach, to pozostaje nam drobny, okrągły pędzel i nakładanie farby techniką raz przy razie
Niektóre osoby uzyskują wspaniały kontur wykorzystując konturówkę do witraży, która dzięki swojej niewielkiej i cienkiej końcówce idealnie przylega do akryli. Warto eksperymentować, a w późniejszym czasie pokusić się o efekt wypukły. Niektóre rozbudowane zestawy malarskie posiadają tzw. złoty akryl, którego gęstość jest o wiele większa niż pozostałych dołączonych farb wtedy już potrzebna jest pewna ręka i odpowiednio dobrana szpachelka, a można uczynić coś przewyższającego nawet najlepiej skonstruowane konturówki.